Genderprogramma's binnen Fairtrade

 

In veel van de landen waar Fairtrade werkt, krijgen boerinnen een lager loon dan boeren, zijn ze vaak niet in staat om land te bezitten en hebben ze geen toegang tot leningen of landbouwtrainingen. Hoewel het aantal vrouwen in leidinggevende posities in heel wat Fairtrade-producerende landen is toegenomen, zijn mannen nog steeds in de meerderheid en worden vrouwelijke leiders vaak als uitzondering op de regel beschouwd. Als onderdeel van de strategie om dat genderevenwicht te herstellen, worden er binnen het Fairtradenetwerk projecten en opleidingen gestart die de positie van vrouwen binnen de coöperatieves versterkt. 

Nieuwe Gender Leadership School in Azië

Producentennetwerk Fairtrade Asia & Pacific richtte een nieuwe Gender Leadership School op: 30 Fairtrade producenten uit Centraal-Azië namen al deel aan de eerste workshop in Kirgizië. Het initiatief krijgt ook navolging in Indonesië en India, met meer dan 100 Fairtrade-producenten uit Zuid- en Zuidoost-Azië (Pakistan, India, Sri Lanka, Filippijnen, Vietnam, Thailand en Indonesië). De workshops focussen op het praktisch runnen van een bedrijf en deelnemers volgen er trainingen rond financiën, onderhandelen, en gendergelijkheid.

De school leidt niet alleen vrouwen op. Ook mannen kunnen er terecht om er bij te leren over de uitdagingen waarmee vrouwen worden geconfronteerd, hoe ze zelf rolmodellen kunnen worden en hoe ze gendergelijkheid in hun gemeenschap kunnen bevorderen. Het is een programma van een jaar met in totaal 10 modules en ongeveer 30 persoonlijke sessies. Lees meer

Women School of Leadership in Ivoorkust

De Women School of Leadership werd vorig jaar opgestart in Ivoorkust en wil vrouwen in staat stellen om leidersfiguren te worden binnen hun coöperatieve en hun gemeenschap. De eerste 20 studentes zijn nu afgestudeerd in Abengourou, dat in het oosten van Ivoorkust ligt.

Cacaoboerinnen botsen op vele obstakels om leidersfuncties op zich te nemen binnen hun gemeenschap of coöperatieve: traditionele, sociale en culturele normen rond de rol van vrouwen in gemeenschappen; beperkte toegang tot landbouw, informatie en leningen. Vrouwelijke producenten hebben opvallend minder kans om land te bezitten door traditionele structuren rond eigendomsrecht die bepalen dat land geërfd wordt door mannen. Daarbij hebben vrouwen in de regio rond Abengourou 5% tot 26% minder kans dan mannen om lid te worden van een coöperatieve.

Growing our cocoa, raising our voices

25 cacaoboerinnen deelden hun uitdagingen en ambities met de wereld in een korte documentaire die focust op vrouwenrechten in West-Afrika. Wat is er zo bijzonder aan de documentaire? De cacaoproducentes stonden zélf in voor het maken van de beelden. Ze kregen een intensieve videotraining: om interviewtechnieken te leren, om camera’s en microfoons te leren gebruiken en storyboards te ontwikkelen. Daarna keerden ze terug naar hun dorpen om hun film te draaien.

De film vertelt het verhaal van vrouwen die hard werken om cacao te telen, maar weinig of niets zien van de winst van de verkoop. Ze leggen uit dat hogere prijzen voor cacao nodig zijn, net zoals makkelijkere toegang tot pesticiden en transport voor hun oogst. Ze hopen een grotere rol te spelen in hun coöperatieve en leidinggevende posities in te nemen.

Growing women in coffee

Growing Women in Coffee is een initiatief van de voorzitter van de Kabng’etuny coöperatieve, Samson Koskei. Toen zijn coöperatieve Fairtrade gecertificeerd werd, besloot hij de daad bij het woord te voegen en het principe van gelijkwaardigheid in de praktijk te brengen. Hij gaf een deel van zijn koffiebomen aan zijn vrouw en riep zijn bestuur en leden op hetzelfde te doen.

Het meeste werk op kleine boerderijen wordt verricht door vrouwen, maar de leden van coöperatieves zijn vaak man. Waar komt dit onevenwicht vandaan? Alleen diegenen die land of planten bezitten, mogen lid zijn van een coöperatieve. De meeste vrouwen krijgen traditioneel bij het overlijden van hun ouders geen land: dat gaat immers naar hun zonen. Doordat Samson zijn vrouw planten gaf, kon zij ook lid worden van de coöperatieve. Het heeft hem veel moeite gekost om andere mannen te overtuigen hetzelfde te doen, maar hij gaf niet op en na drie jaar waren er 100 vrouwen lid van de coöperatieve.

Met de steun van Fairtrade Africa organiseerden de vrouwen zich in een aparte ‘Women in Coffee’-vereniging en brachten hun koffie naar de veiling. Hun koffie werd verkocht tegen de hoogste prijs op de veiling. Een onverwacht succes. Dat was enkele jaren geleden: ondertussen zijn er meer dan 300 vrouwen lid en vindt iedere boer het normaal om zijn vrouw en ook kinderen planten te schenken. De naam van hun koffie? ‘Zawadi Coffee’, de Swahili-naam voor ‘cadeau’. Omdat koffie het geschenk is dat vrouwen hun leven teruggeeft.

Een ander doel van het project was het gebruik van hout verminderen bij het koken en schoonmaken. Het inademen van de zwarte rook was namelijk een groot probleem. Nu zijn ze overgeschakeld op biogas, wat veel efficiënter is en bovendien extra jobs creëert.

 

Meer weten

Aziatisch producentennetwerk start leiderschapsschool voor vrouwen

Meer lezen

Gelijke kansen

Meer lezen

Verhalen van Fairtrade vrouwen

Meer lezen