Persberichten

Belg zou veel meer duurzaam en Fairtrade kopen als aanbod en prijsverschillen beter gekend waren

06.10.2020

De Belgische bevolking zou veel meer duurzame voedingsmiddelen kopen als een aantal drempels wegvielen. Dat blijkt uit een bevraging van 1.000 Belgen door onderzoeksbureau AQrate, in opdracht van Fairtrade Belgium. In mei 2020 toonde Fairtrade Belgium al aan dat de Belg bij de aankoop van voeding meer dan ooit belang hecht aan duurzaamheid. In dit nieuwe onderzoek peilt de organisatie nu naar de redenen waarom mensen ondanks die trend toch nog vaak voor niet-duurzame voedingsmiddelen kiezen. De belangrijkste drempels blijken het prijsimago, de lage zicht- en vindbaarheid van het aanbod en de gehechtheid van de consument aan zijn/haar vertrouwde merken. Fairtrade Belgium lanceert een oproep naar de supermarkten om mee aan het imago, het aanbod en de zichtbaarheid van duurzame producten te werken en wil de consument bewust maken van het bestaande aanbod.

Lees meer

Fairtrade breekt uit haar niche

28.05.2020 - Charles Snoeck

Volgens de cijfers die Fairtrade Belgium vandaag publiceerde, steeg het volume van Fairtrade gelabelde producten dat in België werd verkocht in 2019 met 41% (wat betreft bananen, koffie en cacao). De geschatte omzet bedroeg meer dan 220 miljoen euro, een historisch record en een stijging van meer dan 30% vergeleken met 2018. De positieve trend van de afgelopen jaren zet zich onverstoord door. Dit toont aan dat de vraag van de consument naar meer ethische producten blijft toenemen, maar ook dat industrie en supermarkten steeds meer eerlijke producten beschikbaar maken in de winkelrekken.

Lees meer

Nieuwe certificatievereiste voor cacao en koffie

20.05.2020 - Fairtrade International

Om de impact van eerlijke handel op het inkomen van producenten te vergroten, heeft Fairtrade International vandaag een nieuwe maatregel aangekondigd voor coöperaties en handelaars die een nieuwe certificatie voor cacao of koffie willen aanvragen. Deze nieuwe verplichting, die ingaat op 1 juni 2020, vereist dat kandidaten eerst commerciële engagementen moeten aangaan voor nieuwe verkoopvolumes onder Fairtrade-voorwaarden, vooraleer ze in aanmerking komen voor certificatie. Deze verbintenissen moeten worden bevestigd door de eindkoper, wiens producten het Fairtrade-label dragen. Nieuwe producentenorganisaties kunnen zo nodig ook gecertificeerd worden om de continuïteit van de levering van een bestaand contract voor Fairtrade gecertificeerde cacao of koffie te waarborgen.

Lees meer

Steun voor producenten en hun weerbaarheid: Fairtrade International kondigt fonds aan van 3,1 miljoen euro

11.05.2020 - Fairtrade International

Afgelopen zaterdag, op World Fair Trade Day, kondigde Fairtrade International de lancering aan van een “Fairtrade Producer Relief Fund” en een “Fairtrade Producer Resilience Fund”. De twee financieringsmechanismen werden opgericht als reactie op de COVID-19 pandemie en zijn bedoeld om op de meest dringende noden van producenten, arbeiders en hun gemeenschappen te kunnen antwoorden. Daarnaast moet dit op langere termijn ook toelaten om een fundering te leggen voor een economisch herstel.

Lees meer

Onderzoek wijst uit: Belg heeft na corona honger naar meer duurzame en faire producten

07.05.2020 - Charles Snoeck

Brussel, 8 mei 2020 - De Belg hecht bij de aankoop van voeding meer dan ooit belang aan duurzaamheid. Naast een stijging (+42%) van de voorkeur voor lokale producten – een logisch gevolg van de coronacrisis - valt ook de wens naar meer eerlijke (+23%) en biologische (+14%) producten op. Bovendien vindt de consument steeds meer dat overheden en supermarkten op dit vlak meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata [1].

Lees meer