Fairtrade Belgium is als ngo onderdeel van een grote internationale Fairtrade beweging. Via het Fairtrade label willen we ervoor zorgen dat producenten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika een eerlijk inkomen krijgen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Daarvoor bouwen we bruggen: tussen consumenten, het maatschappelijke middenveld, de industrie én de producenten. We vergeten ook niet dat eerlijke handel een rol speelt in de globale uitdagingen van vandaag, zoals de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Tenslotte willen we mensen sensibiliseren voor het feit dat ze met één kleine actie - een Fairtrade product kopen - een verschil kunnen maken.
Eén ding is zeker: dit doen we niet alleen. Zelf kopen of verkopen we niets. Om een afzetmarkt te creëren, werken we samen met verschillende commerciële partners. Die zetten steevast eerlijke handel op de eerste plaats: of dat nu om supermarkten, merken of horeca gaat.
Daarnaast willen we Fairtrade dichter brengen bij het dagelijkse leven van mensen, zodat ze weten waar Fairtrade voor staat én wat ze zelf kunnen doen om producenten een duwtje in de rug te geven. Om het grote publiek kennis te laten maken met eerlijke handel, zetten we verschillende campagnes op tijdens het jaar, die zich richten op sensibilisering, zoals Week van de Fair Trade. Ook in bedrijven, op scholen en universiteiten speelt Fairtrade een belangrijke rol. Fairtrade speelt tevens een actieve rol in de ontwikkeling van de Fairtrade Gemeenten Campagne.
Tenslotte vergeten we ook niet dat eerlijke handel een rol speelt in de globale uitdagingen van vandaag, en verliezen we ook het maatschappelijke debat en de actualiteit niet uit het oog. Zo is Fairtrade lid van 11.11.11, De Transformisten, The Foodture en andere iniatieven die een open blik hebben op de wereld waarin we leven.
Fairtrade gaat over mensen – die staan centraal in ons internationale handelsmodel. Tussen die mensen willen we bruggen bouwen: tussen de producenten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika, en de consumenten die graag willen bijdragen aan een eerlijkere wereld. Maar ook tussen de industrie, winkeluitbaters, politici en verenigen die dezelfde visie delen. Dat is niet altijd even eenvoudig; het kost ook tijd. We willen eerlijke handel zo transparant en efficiënt mogelijk maken. Dat doen we met een herkenbaar label, met leuke sensibiliseringsacties en eenvoudige samenwerkingsmodellen tussen industrie en de retailers. We geloven dat er een echte wil bestaat om handel menselijker te maken, en onze rol ligt in het vergemakkelijken en versnellen van dat proces. Die producenten – die mensen – willen we terug naar het hart brengen van jouw winkelaankopen, jouw bedrijf, zaak, gemeente of vereniging.
Fairtrade Belgium legt bruggen tussen een heel aantal actoren in de maatschappij: ngo’s, bedrijven, overheid, scholen, vrijwilligers en netwerken. Hieronder vind je een overzicht van onze partnerschappen.
Sinds 2004 werken 11.11.11, Rikolto (Vredeseilanden), Oxfam-Wereldwinkels en Fairtrade Belgium samen aan de campagne FairTradeGemeente. De campagne wordt ondersteund door de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp.
Lokale FairTradeTrekkersgroepen laten eerlijke handel leven in hun gemeente. Ze overtuigen horecazaken, scholen, handelaars, bedrijven, verenigingen en hun bestuur om op te staan voor Fair Trade. Eind 2017 stond de teller op 185 FairTradeGemeenten in Vlaanderen.
Communes du commerce équitable
In 2008 startte de campagne Communes du Commerce Equitable in Franstalig België, in samenwerking met Oxfam Magasins du monde en Miel Maya Honing. Het doel van de campagne is om het bewustzijn van lokale actoren over eerlijke handel te vergroten en het thema binnen de gemeenten te integreren.
In Wallonië en Brussel wordt de CDCE-campagne gepromoot door Oxfam-Magasins du monde, Miel Maya Honing en Fairtrade Belgium, met steun van de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp.
Fairtrade Belgium neemt deel aan het project Goodfood@school, dat in eerste plaats door Rikolto en Goodplanet is opgestart. Het ambitieuze plan bestaat erin om ertoe bij te dragen dat tegen eind 2021 alle Vlaamse scholen een duurzaam voedingsbeleid voeren. Het project wordt gesteund door de Vlaamse Overheid (Dienst Internationaal Vlaanderen).
In Leuven, Brugge, Gent en Antwerpen startten we in 2017 met een School Food Council én een School Food Lab. De Councils werken op stedelijk niveau met diverse partners, de Labs werken met pilootscholen. In elke regio worden deze anders ingevuld, op maat van de stad/provincie en in overleg met de lokale partners.
“Ik ben meer dan mijn kassaticket” is een initiatief van Rikolto (Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Landelijke Gilden, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop. Het initiatief geniet de steun van Boerenbond, Bond Beter Leefmilieu, Netwerk Bewust Verbruiken en een groeiend aantal andere organisaties. De mensen achter Maison Slash zijn partner in crime om de stille wens van heel veel mensen waar te maken.
Ons doel? Supermarkten aansporen om jouw keuze voor een duurzaam product makkelijker te maken. Dat doen we door een open dialoog op te starten tussen consumenten en supermarkten. Enerzijds krijgen consumenten de kans om hun twijfels voor te leggen over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma's en obstakels ze daarbij tegenkomen.
Green Deal – Gezonde en duurzame voeding op school
Met deze Green Deal willen we tegen 2021 zoveel mogelijk Vlaamse scholen een gezond en duurzaam voedingsbeleid laten uitwerken. De toepassing van gezonde en duurzame voeding voor scholen wordt vergemakkelijkt door de ondersteuning van een brede waaier aan partners: instellingen, bedrijven, middenveldorganisaties, overheden, studentenorganisaties, etc.
Een aantal partners zetten zich alvast in om deze Green Deal uit te werken: De Vlaamse Overheid, Rikolto, The Shift, BoerenBond, GezondLeven, GoodPlanet, FEVIA en Fairtrade Belgium.
Fair Trade Advocacy Office (FTAO) behartigt de belangen van eerlijke handel op politiek niveau. FTAO concentreert zich daarbij op de Europese instituties. Fairtrade Belgium ondersteunt FTAO financieel en neemt het verder op op nationaal en regionaal niveau. De twee organisaties delen hun expertise en versterken elkaar.
“Perspective 2030” is een nationale coalitie van middenveldorganisaties die de implementatie van Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling en de realisatie van alle Duurzame Ontwikkelingsdoelen in België wil aanmoedigen.
The Shift brengt ondernemers en verantwoordelijken van ngo's met elkaar in contact, om hen te informeren over en te sensibiliseren voor duurzaam ondernemen. Fairtrade Belgium ontmoet daarbij bedrijven die openstaan om hun producten te verduurzamen, en helpt hen bij de verwezenlijking daarvan.
Fairtrade Belgium is lid van Ngo Federatie en Acodev, omdat we via die weg in contact staan met andere ngo's. Dit laat ons toe om uit te wisselen over campagnes en communicatie in het algemeen, en om daaropvolgend naar Fairtrade Belgium’s achterban te communiceren over alle lopende campagnes.
Netwerk Bewust Verbruiken / RAWAD / RABAD
Meer en meer organisaties en netwerken zetten in op duurzame voeding. Telkens vanuit een bekommernis ten aanzien van boeren in het Zuiden, en boeren hier. Belgische burgers die kiezen voor Fairtrade, kiezen heel vaak ook voor andere vormen van duurzame voeding. Daarom vinden we het belangrijk om ons in partnerschappen te linken aan organisaties die breder werken rond duurzame voeding. Fairtrade Belgium is daarom lid van Netwerk Bewust Vebruiken, Rawad en Rabad.
Fairtrade Belgium is lid van de Wereldmorgen, en sinds 2015 ook lid van MO* Magazine. We geloven heel sterk in de kracht van de media om burgers te mobiliseren. De Wereldmorgen en MO* helpen de missie van Fairtrade Belgium uit te dragen en te versterken.
Fairtrade Belgium heeft omwille van het thema ‘eerlijke handel’ ook een aantal natuurlijke partners, zoals Oxfam Wereldwinkels, Oxfam Magasins du Monde, Miel Maya Honing, World Fair Trade Organisation Europe (WFTO-Europe), Fair Trade Advocacy Office (FTAO) en Enabel. We hebben met deze organisaties niet altijd een vaste samenwerkingsovereenkomst, maar werken als vanzelf met hen samen op een aantal verschillende terreinen (bijvoorbeeld Week van de Fair Trade).
11.11.11 is lid van Fairtrade Belgium. We werken samen op een aantal campagnes en versterken elkaars beleidswerk.
De Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD) behartigt de verschillende aspecten van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. DGD valt onder de bevoegdheid van de minister van Ontwikkelingssamenwerking.
Als gevolg van de goede resultaten die we behaalden op de screening, kregen we een erkenning als ngo om programma's te beheren met middelen van DGD. Momenteel krijgen we middelen voor een deel van onze acties en campagnes tot 2021.
Elk jaar publiceert Fairtrade Belgium een jaarverslag waarin we onze activiteiten van het voorbije jaar toelichten:
Privacy instellingen
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft, en om het websiteverkeer te analyseren. Wees gerust: onze cookies zijn gemaakt met faire chocolade ;). Als je deze website blijft gebruiken, dan gaan we ervan uit dat je dat oké vindt. Naar onze privacyverklaring.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn verantwoordelijk voor de vlotte werking van de website door essentiële browserinstellingen in te schakelen. Deze cookies kunnen alleen worden gedeactiveerd via je browserinstellingen.
fe_typo_user
Deze cookienaam is gelinkt met het Typo3 web content management systeem. Het wordt algemeen gebruikt als een identificatie van een gebruikerssessie om zo gebruikersvoorkeuren op te slaan. In veel gevallen is dit waarschijnlijk niet nodig, omdat het ook door het platform kan worden ingesteld, hoewel dit door sitebeheerders kan worden voorkomen. In de meeste gevallen wordt deze cookie vernietigd aan het einde van een browsersessie. Het bevat een willekeurige identificatie in plaats van specifieke gebruikersgegevens. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
has_js (Drupal / www.fairtradeatcampus.be)
Drupal gebruikt deze cookie om aan te geven of JavaScript in de browser van de bezoeker is ingeschakeld.
wpml_browser_redirect_test (www.fairometer.be)
Deze cookie helpt bij het bepalen van de taalkeuze voor websitebezoekers en kan de websitebezoeker omleiden naar de juiste taal op basis van locatie. Deze taalinstelling wordt vervolgens opgeslagen.
Statistische cookies
Statistische cookies zijn bedoeld voor analyse en helpen ons begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website, door anoniem informatie te verzamelen. Op basis van deze informatie kunnen we onze website verder verbeteren en optimaliseren.
_ga (Google)
Deze cookienaam is gekoppeld aan Google Universal Analytics - een belangrijke update voor de meer algemeen gebruikte analyseservice van Google. Deze cookie wordt gebruikt om unieke gebruikers te onderscheiden, door een willekeurig gegenereerd nummer toe te wijzen als klant-ID. Het wordt opgenomen in elk paginaverzoek op een site en wordt gebruikt om bezoekers-, sessie- en campagnegegevens te berekenen voor de analyse van de website. Standaard verloopt deze cookie na 2 jaar, hoewel dit door website-eigenaren kan worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
_gid (Google)
Deze cookienaam is gekoppeld aan Google Universal Analytics. Dit lijkt een nieuwe cookie te zijn en vanaf het voorjaar van 2017 is er geen informatie beschikbaar van Google. Het lijkt een unieke waarde op te slaan en bij te werken voor elke bezochte pagina. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
_gat (Google)
Deze cookienaam wordt geassocieerd met Google Universal Analytics en wordt volgens de documentatie gebruikt om de aanvraagsnelheid te verlagen - waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer wordt beperkt. De cookie verloopt na 10 minuten. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
__utma (Google)
Dit is één van de vier belangrijkste cookies die zijn ingesteld door de Google Analytics-service, waarmee website-eigenaren bezoekersgedrag kunnen volgen en de prestaties van de site kunnen meten. Deze cookie gaat standaard 2 jaar mee en maakt onderscheid tussen gebruikers en sessies. Het wordt gebruikt om nieuwe en terugkerende bezoekersstatistieken te berekenen. De cookie wordt bijgewerkt telkens wanneer gegevens naar Google Analytics worden verzonden. De levensduur van de cookie kan door website-eigenaren worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
__utmz (Google)
Dit is één van de vier belangrijkste cookies die zijn ingesteld door de Google Analytics-service, waarmee website-eigenaren bezoekersgedrag kunnen volgen en de prestaties van de site kunnen meten. Deze cookie gaat standaard 2 jaar mee en maakt onderscheid tussen gebruikers en sessies. Het wordt gebruikt om nieuwe en terugkerende bezoekersstatistieken te berekenen. De cookie wordt bijgewerkt telkens wanneer gegevens naar Google Analytics worden verzonden. De levensduur van de cookie kan door website-eigenaren worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
NID (Google)
Statistische cookies zijn bedoeld voor analyse en helpen ons begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website, door anoniem informatie te verzamelen. Op basis van deze informatie kunnen we onze website verder verbeteren en optimaliseren.
Marketing cookies
We gebruiken marketingcookies om de relevantie van advertentiecampagnes die je ontvangt te verbeteren.
IDE (doubleclick.net)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en alle advertenties die de eindgebruiker heeft gezien voordat hij deze website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
test_cookie (doubleclick.net)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en alle advertenties die de eindgebruiker heeft gezien voordat hij deze website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
Social media cookies
We gebruiken enkele plug-ins voor sociaal delen waarmee je bepaalde pagina's van onze website op sociale media kan delen. Deze plug-ins plaatsen cookies, zodat je precies kan zien hoe vaak een pagina is gedeeld.
_fbp (Facebook)
Gebruikt door Facebook om een reeks advertentieproducten aan te leveren, zoals realtime bieden van externe adverteerders. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / reclame.
personalization_id (Facebook)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en welke mogelijke advertenties de eindgebruiker heeft gezien voordat hij de website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
fr (Facebook)
Versleutelde Facebook-ID en browser-ID. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
bcookie (LinkedIn)
Dit is een Microsoft MSN 1st party-cookie voor het delen van de inhoud van de website via sociale media. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
bscookie (LinkedIn)
Gebruikt door de sociale netwerkdienst LinkedIn, voor het volgen van het gebruik van ingebedde diensten. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
lang (LinkedIn)
Er zijn veel verschillende soorten cookies geassocieerd met deze naam, en een meer gedetailleerd overzicht van hoe het op een bepaalde website wordt gebruikt, wordt over het algemeen aanbevolen. In de meeste gevallen wordt het waarschijnlijk echter gebruikt om taalvoorkeuren op te slaan, om zo inhoud in de opgeslagen taal weer te geven. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
lidc (LinkedIn)
Dit is een Microsoft MSN 1st party-cookie die zorgt voor de goede werking van deze website. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
UserMatchHistory (LinkedIn)
Deze cookie wordt gebruikt om bezoekers te volgen, zodat meer relevante advertenties kunnen worden gepresenteerd op basis van de voorkeuren van de bezoeker. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
Externe inline frames
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
OTZ (Google)
Deze cookies worden door Google ingesteld zodat u gebruik kan maken van hun diensten, zoals: bijv. Google Maps.
DV (Google)
Deze cookies worden door Google ingesteld zodat u gebruik kan maken van hun diensten, zoals: bijv. Google Maps.
ci_session (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
visitor_id (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
vpb28m, vpb28m_pastvies, vpb28m_visit (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
VISITOR_INFO1_LIVE (YouTube)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
YSC (Youtube.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
GPS (Youtube.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
privacyverklaring
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft, en om het websiteverkeer te analyseren. Wees gerust: onze cookies zijn gemaakt met faire chocolade ;). Als je deze website blijft gebruiken, dan gaan we ervan uit dat je dat oké vindt. Naar onze privacyverklaring.