Positieve resultaten 2021 doen Fairtrade Belgium dromen over de toekomst

Vandaag publiceert Fairtrade Belgium haar resultaten voor 2021, en die geven reden om te vieren. Te midden van de lopende energie- en economische crisis, de nasleep van de rampzalige overstromingen van afgelopen zomer en een COVID pandemie die maar niet lijkt weg te gaan, kozen we in België ook in 2021 volop voor Fairtrade. Vooral voor chocolade gaat onze voorkeur naar de (h)eerlijke variant en het marktaandeel voor chocolade met Fairtrade cacao klopte af op 15,4%, een stijging van bijna 7% in vergelijking met het jaar ervoor. Koffie en bananen – de twee andere “traditionele” Fairtrade producten – houden ook goed stand met een marktaandeel van respectievelijk 3 en 20%. De verkoop van deze en andere Fairtrade producten in België zorgde in 2021 voor ongeveer 3,5 miljoen aan Fairtrade premie die integraal aan de producenten- en werknemersorganisaties werd uitbetaald, 4,3% meer tegenover “rampjaar” 2020. Niet alleen de verkoop, maar ook de bekendheid van het label en het bewustzijn er rond gingen vooruit in 2021: 83% van de Belgen erkent nu spontaan het label, een record. Hoopgevende signalen voor een duurzame toekomst dus, waarin consumenten, bedrijven en overheden samen kiezen voor sociale rechtvaardigheid. Want the future is fair.

Fairtrade boert goed, en dat is goed nieuws voor de 1,9 miljoen boeren en werknemers die actief zijn in het Fairtrade systeem. De verkoop van Fairtrade producten zorgde in België voor een opbrengst van 3,5 miljoen euro, uitgedrukt in Fairtrade premie. Dat is een vaste som die integraal naar de boerencoöperaties en werknemersorganisaties gaat, bovenop de Fairtrade minimumprijs. Ze investeren die dan zoals ze willen in bijvoorbeeld duurzamere productietechnieken of onderwijs voor hun kinderen. De goede resultaten zijn vooral te wijten aan de continue groei op Fairtrade cacao sinds enkele jaren. Het marktaandeel voor chocolade die Fairtrade cacao bevat, is nu om en bij de 15% (bijna 7% meer dan het jaar ervoor) en er wordt verwacht dat dit in 2022 nog verder zal groeien.

Meer dan een economisch gegeven

De groeiende verkoop gaat ook samen met een betere brand awareness: maar liefst 83% van de Belgen geeft nu aan het label te herkennen, het hoogste niveau in jaren. Maar zoals Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium aangeeft in het jaarrapport van de organisatie: “Fairtrade is meer dan enkel het verkopen van Fairtrade producten. Het gaat ook om het bepleiten van een betere wereld en het mobiliseren van een beweging rond belangrijke menselijke waarden”. En het jaarrapport van de organisatie illustreert dit duidelijk: van het projecteren van chocolade repen op het MAS in Antwerpen, tot het mobiliseren van de intussen 250 Vlaamse Fair Trade Gemeentes en Waalse Communes du Commerce Equitable: Fairtrade Belgium heeft niet stilgezeten in 2021. Getuige ook het lobbywerk van de organisatie om bedrijven te mobiliseren voor een Belgische wet op de zorgplicht en voor meer duurzaamheid binnen Beyond Chocolate.

Hoopvolle signalen voor een duurzame toekomst

Fairtrade voelt zich dan ook gesterkt voor de toekomst. Een noodzaak, want de uitdagingen zijn enorm. De oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de uitwasemen van de covid-pandemie, en niet te vergeten de klimaatverandering maken het voor miljoenen boeren en werknemers in mondiale aanvoerketens moeilijker dan ooit. Daarom dat Fairtrade Belgium  in 2022 specifiek wil focussen op koffie, en met name hoe koffieboeren met bovengenoemde uitdagingen omgaan, in het bijzonder met klimaatverandering. Via samenwerking met bedrijven, consumenten en overheden zal de organisatie  in 2022 dan ook verder bouwen aan sociale rechtvaardigheid. Omdat samenwerking de enige weg vooruit is, want “the future is fair”.