Ontdek de superbanaan en kom in actie voor het klimaat en sociale rechtvaardigheid!

Vanaf deze week vinden Belgische consumenten in de rekken een ‘superbanaan’. Deze speciale banaan is niet alleen goed voor de producenten, maar ook voor het milieu en het klimaat! Port International lanceert namelijk de eerste Fairtrade biobanaan in België die ook nog eens CO2-neutraal is. Deze nieuwe banaan is de gedroomde match voor Belgische consumenten die zweren bij gezonde, milieuvriendelijke voeding die ook goed is voor de producenten. Delhaize is de eerste Belgische supermarktketen die deze superduurzame banaan aan z’n klanten zal aanbieden. Bij Fairtrade Belgium juichen we deze inspanning toe en hopen we dat ze zal leiden tot meer sectorbrede engagementen die de duurzaamheid ten goede komen.

Voortaan kunnen we in ons land superbananen kopen. Bananen die zowel Fairtrade als biologisch zijn, vind je al langer in de Belgische supermarkten. Ook de CO2-neutrale BE CLIMATE-bananen van Port International zijn al meer dan een jaar bij Delhaize te koop. Door de twee te combineren zet Port International nu de volgende stap.

Maar wat zijn klimaatneutrale bananen eigenlijk? Van deze bananen wordt de CO2-voetafdruk berekend, waarna er strategieën ontwikkeld en toegepast worden om die voetafdruk te verlagen. De resterende CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door investeringen in projecten die elders uitstoot reduceren. Zo investeert Port International in kwaliteitsvolle gecertificeerde projecten voor herbebossing en schoon drinkwater.

Fairtrade en biolabels maken deel uit van ons DNA. We verhandelen al meer dan 20 jaar zowel biologische als Fairtrade bananen, we waren pioniers in Europa. Met BE CLIMATE willen we nóg een versnelling hoger schakelen op het vlak van duurzaamheid, en de Aarde, onze thuis, beschermen. Genoeg gepraat over hoe we de klimaatcrisis willen aanpakken, nu moeten we het gewoon dóén. De weg is nog lang, maar dit is het vertrekpunt. Met onze superbanaan kan iedereen alvast zijn steentje bijdragen”, verklaart Karlsson Port van Port International.

Dat Delhaize de eerste is om deze superbanaan in België te verkopen, is logisch: “Klimaatneutraal worden is één van onze drie hoofddoelen binnen het Lions Footprint-programma”, aldus Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. “Door stappen te zetten die onze ecologische voetafdruk verkleinen, zorgen we onmiddellijk voor positieve impact. Klimaatneutrale producten lanceren maakt onze ambities extra zichtbaar. En door die producten te kopen, kunnen klanten ook zelf bijdragen aan een gezondere planeet, stukje bij beetje”, klinkt het bij Xavier Piesvaux.

Duurzaamheid op ecologisch en sociaal vlak

Klimaatneutraliteit is zeker een belangrijke stap in de goede richting, maar het is vooral de combinatie met Fairtrade en bio waar wij apetrots op zijn”, glundert Nicolas Lambert, directeur bij Fairtrade Belgium. “Deze banaan combineert een gezond klimaat en milieu met sociale rechtvaardigheid voor de producenten.” Fairtrade producenten bewijzen dat het Fairtrade systeem het mogelijk maakt om bananen te produceren met een positieve sociale en ecologische impact.

De kern van sociale rechtvaardigheid in de bananensector is de nood van bananenproducenten aan een leefbaar inkomen. Dat betekent dat boeren genoeg zouden moeten verdienen om al hun basiskosten te dekken (voedsel en water, kleding, onderdak, enz.), plus nog een beetje extra om een buffer op te bouwen voor onvoorziene uitgaven. In vele opzichten is dit de belangrijkste voorwaarde voor duurzaamheid op sociaal én ecologisch vlak. Uit studies blijkt namelijk dat landbouw vanzelf milieuvriendelijker wordt als producenten kunnen rekenen op een fatsoenlijk inkomen. Wie de superbanaan koopt, kan op beide oren slapen: deze banaan is goed voor de bananenproducenten, het milieu én het klimaat. Een keuze maken tussen verschillende aspecten van duurzaamheid is niet langer nodig.

De labels voorbij?

We zijn blij met deze nieuwe stap naar duurzaamheid in de bananensector en we juichen het sterke initiatief van Port International en Delhaize absoluut toe. Tegelijk vinden we dat meer inspanningen nodig zijn om ervoor te zorgen dat álle in België verkochte bananen voldoen aan ambitieuze duurzaamheidscriteria”, stelt Fairtrade Belgium.

Volgens onderzoek van Fairtrade vindt 62% van de Belgen dat de coronacrisis regeringen zou moeten aanzetten om de overgang naar duurzame voedselsystemen te stimuleren. Respect voor de rechten van boeren en arbeiders in het landbouw- en voedselsysteem, en in het bijzonder het recht op een fatsoenlijk inkomen, zou centraal moeten staan in deze overgang.

Het is hoog tijd dat alle Belgische spelers in de waardeketen van de banaan zich samen inzetten voor duurzaamheid, en ambitieuze doelen vastleggen. Maar tot het zover is: ga zeker op zoek naar deze nieuwe banaan met zijn kleurrijke BE CLIMATE en Fairtrade labels!