Meer en meer Belgen kiezen tijdens de coronacrisis voor duurzaam voedsel en geven aan dat ook nadien te zullen blijven doen. Bijna de helft (45%) zegt na de lockdown meer aandacht te willen besteden aan duurzame voeding dan voor de crisis. 42% van de Belgen geeft aan vaker voor lokale producten te kiezen dan vroeger. Daarnaast koopt na de lockdown een kwart (23%) van de Belgen vaker een Fairtrade-product en is ook de voorkeur voor biologische producten gestegen (14%).
Lokaal, fair trade en bio in de lift
Ook Johan Vrancken, managing director van onderzoeksbureau Nielsen ziet een gedragsverandering bij de Belgische consument: “Tijdens de lockdown merkten we een sterke stijging op van de verkoop van Fairtrade-producten in supermarkten. Terwijl de koffieverkoop sinds het begin van de lockdown met 19,8% is gestegen, is de Fairtrade-koffieverkoop met 29,5% gestegen. Soortgelijke trends worden waargenomen voor thee en chocolade. We merken ook een consumentenvoorkeur voor buurtwinkels, waarvan de verkoop sneller groeit dan die van supermarkten.”
“Deze cijfers geven heel duidelijk aan dat de coronacrisis onze manier van denken over voedsel sterk heeft beïnvloed”, zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “Een opmerkelijke evolutie, zeker als je weet dat bijna driekwart (71%) van de respondenten omwille van de crisis meer aandacht besteedt aan zijn uitgaven. Bovendien blijven mensen wel pragmatisch: van de Belgen die aangeven dat ze het belangrijk vinden om meer lokaal te consumeren, maakt een overgrote meerderheid (77%) een uitzondering voor essentiële producten die bij ons onmogelijk kunnen worden verbouwd – denk maar aan koffie, bananen en cacao. Met andere woorden, lokaal als het kan, internationaal als het moet, en dan liefst Fairtrade. Dat het draagvlak voor meer duurzame consumptie en naar een meer menselijke economie dermate is gegroeid, is een evolutie die wij natuurlijk enorm toejuichen.”
Een menselijke economie
De drang naar duurzaamheid gaat ook verder dan puur welk voedsel er op ons bord ligt. De crisis heeft ons ook doen stilstaan bij de herkomst ervan en bij uitbreiding de menselijkheid van de hele voedselketen. 74% van de Belgen vindt dat we door de crisis opnieuw de mens centraal moeten stellen in commerciële relaties en bij uitbreiding de hele economie. 60% geeft aan zich nu meer bewust te zijn van de rol van de telers en boeren in onze voeding. 57% zegt dat de crisis ertoe heeft geleid dat zij meer belang hechten aan de vergoeding van boeren die hun voedsel verbouwen.
Dat is een belangrijk signaal, want ook boeren en landarbeiders overal ter wereld moeten zich aanpassen aan de crisis en investeren, bijvoorbeeld in beschermingsmaatregelen. Zij doen er nu alles aan om te kunnen blijven werken om de wereld te voorzien van enkele van onze meest geliefde producten, zoals ons kopje koffie ’s ochtends, onze bananenbreak of onze chocoladekick in de namiddag.
Overheden en supermarkten: u hebt een rol te spelen
Volgens de respondenten moeten supermarkten en overheden na de crisis nog meer een voortrekkersrol opnemen om de overgang naar meer duurzaamheid te faciliteren.
Een aanzienlijk deel van de Belgen (59%) is van mening dat supermarkten en distributeurs naar aanleiding van de coronacrisis nog meer nadruk moeten leggen op lokale (59%), fair trade (40%) en biologische (26%) producten. Nicolas Lambert: “We zien dat mensen aangeven na de crisis meer te zullen gaan winkelen bij lokale supermarkten of kruideniers (23%), openluchtmarkten (21%) of zelfs rechtstreeks bij de boer (33%). Dat zou allemaal ten koste van conventionele supermarkten kunnen gaan. Het is dus in hun eigen belang om óók op duurzaamheid in te zetten.”
7 op 10 Belgen is ook van mening dat overheden moeten helpen bij de transitie naar een duurzamere economie. “De overheden beschikken dan weer over de nodige hefbomen om deze belangrijke maatschappelijke trend verder te stimuleren. 70% van onze respondenten staat bijvoorbeeld achter een verlaging van de btw op lokale, biologische en/of eerlijke producten. Een partij die durft te pleiten voor een dergelijke maatregel, zal dus kunnen rekenen op steun van de bevolking.”
World Fair Trade Day
Op zaterdag 9 mei is het World Fair Trade Day. Een uitgelezen kans om te praten over duurzame consumptie en de houding van de Belgen, zeker in de specifieke omstandigheden waarin we leven. Fairtrade Belgium lanceerde een bewustmakingscampagne op sociale netwerken onder de hashtag #makeitmorehuman.
[1] Dit blijkt uit een studie, vorige week uitgevoerd door Dynata in opdracht van Fairtrade Belgium bij meer dan 1.000 Belgen, representatief voor de Belgische bevolking.
_____
Fairtrade Belgium is een ngo die deel uitmaakt van het Fairtrade International netwerk. We bouwen bruggen tussen producenten en arbeiders in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, bedrijven, merken en consumenten. Zo leveren we een concrete bijdrage aan een duurzame economie waarin mens en planeet centraal staan. Via het model van eerlijke handel – dat je herkent aan het Fairtrade label – willen we leefbare inkomens mogelijk maken voor boeren en arbeiders in onze toeleveringsketens. Daarom willen we via onze campagnes burgers en het maatschappelijke middenveld bewust maken dat eerlijke handel een tool is om samen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties te bereiken.
Beelden in hoge resolutie kan u downloaden via deze link.
Contact
Fairtrade Belgium
- Charles Snoeck – charles@fairtradebelgium.be – 0497 78 02 41
- Douchka Van Olphen – douchka@fairtradebelgium.be – 0483 05 70 42
LVTPR
- Marlieke Caes / Camille Vandenheede
- fairtradebelgium@lvtpr.com - 0475 46 56 08