Fairebel gaat een stap verder: Eerlijke chocolademelk wordt nu gemaakt met Fairtrade cacao

Een juiste prijs en wederzijds respect vormen de basis van elke eerlijke commerciële relatie. Het is onaanvaardbaar dat degenen die onze voeding produceren, waar ter wereld ze zich ook bevinden, niet kunnen leven van hun arbeid. Om deze reden werken Fairebel en Fairtrade Belgium nu samen: Fairebel’s volle chocolademelk (0,33l) bevat vanaf half oktober enkel nog Fairtrade gecertificeerde cacao.

Fairebel en Fairtrade vertrekken vanuit gemeenschappelijke waarden: een eerlijke prijs, goede arbeidsomstandigheden en een duurzame toekomst voor boeren. Beide organisaties brengen de consument en producent dichter bij elkaar. Ze bieden op die manier een alternatief voor de klant, die steeds meer aandacht heeft voor de kwaliteit en duurzaamheid van de producten die hij koopt.

Deze nieuwe samenwerking is bijzonder zinvol en biedt, midden in de Week van de Fair Trade (van 2 tot en met 12 oktober), de opportuniteit om eerlijke handel in de kijker te zetten, voor boeren hier en aan de andere kant van de wereld. “De chocolademelk van Fairebel is dus veel meer dan een nieuw product dat succes zal hebben aan de ontbijttafel of als tussendoortje” zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium, “het is ook een bewijs dat het mogelijk is om op een eerlijke manier handel te voeren”.

Een eerlijke chocolademelk – symbool voor verenigde boeren

De Belgische consument houdt van cacao. Maar de uitdagingen voor de sector zijn gigantisch. Ondanks alle inspanningen van de industrie en andere spelers in de sector is er onvoldoende vooruitgang geboekt, onder meer op vlak van ontbossing en kinderarbeid. De belangrijkste oorzaak is de extreme armoede waarin cacaoboeren leven. De situatie is bijzonder zorgwekkend in Ivoorkust en Ghana, twee landen die samen meer dan 60% van de cacao leveren aan de wereldmarkt.

Nicolas Lambert : “In West-Afrika verdient een cacaoboer gemiddeld 67 cent per dag. De producenten zitten vast in een situatie van extreme armoede, waar toegang tot gezond voedsel een dagelijkse uitdaging is. De prijzen zijn namelijk te laag om productiekosten te dekken. Spijtig genoeg herkennen veel Europese boeren deze situatie.”

Erwin Schöpges, President van Faircoop, de coöperatieve achter het merk Fairebel: “Met dit project tonen onze Belgische boeren, die lid zijn van de coöperatieve, solidariteit met producenten in het Zuiden. We roepen ook de consument op om ons te steunen. Dankzij hen kan dit unieke project een echt succes worden. Samen kunnen we positieve verandering brengen, zowel in het Noorden als het Zuiden.

Fairebel werkt al een hele tijd aan projecten die ook solidair zijn met boeren in het Zuiden. Voor deze chocolademelk koopt de coöperatieve nu Fairtrade cacao aan een eerlijke prijs, en steunt het een project gericht op vrouwelijke producenten in Ivoorkust.

Een positieve en concrete impact, over de grenzen heen

Fairebel betaalt nu meer voor zijn cacao om de producenten te ondersteunen om aan sociale en ecologische normen van Fairtrade te kunnen voldoen. Daardoor zal de aankoopprijs van de 0.33l volle chocolademelk vanaf 1 november 2019 2 cent duurder worden.

Voor elk product zal 1 cent dienen als Fairtrade premie voor de cacao-coöperatieve. De tweede eurocent wordt gedoneerd aan de “Women School of Leadership” in Ivoorkust. Deze school werd opgericht door Fairtrade om de positie van de vrouw in cacaoproducerende gemeenschappen te versterken. Het doel van de opleiding is om de economische talenten van vrouwen te ontwikkelen, en hen zo de tools te geven om hun plaats op te kunnen eisen in beslissingsorganen van boerenorganisaties. Het programma bestaat uit verschillende modules die onderwerpen behandelen zoals mensenrechten, financiën, diversificatie en zelfvertrouwen.

Meer info

Fairebel is een merk van eerlijke melk van een coöperatie van Belgische boeren. De coöperatieve werd opgericht om familiale, duurzame en ethische landbouw te promoten, en wordt ook ondersteund door consumenten. Fairebel brengt eerlijke en kwaliteitsvolle producten in samenwerking met alle actoren in de keten: van producent, verwerker, retailer en consument.

Contacts Fairtrade