Breng nu je stem uit voor de 'Meer dan mijn kassaticket' Award!

Voor het tweede jaar daagden Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven onze supermarkten uit voor de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award. In deze editie focust de award zich op initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maken. Slechts 2 initiatieven kregen een nominatie van de expertenjury. Het publiek kan vanaf nu meestemmen op de winnaar.

Vier supermarktketens zonden bestaande initiatieven in: Delhaize, Carrefour, Colruyt Group en ALDI.  

“In de evaluatie beoordeelde de jury de inzendingen op een aantal criteria”, licht Simon November van Test Aankoop toe. “Is er een invloed op de eetgewoonten van kinderen en jongeren?” “Wordt het aanbod van gezonde voeding verbeterd? Verhoogd het initiatief het gebruiksgemak en de aantrekkelijkheid van deze producten? En is er bijkomende impact op de sociale, economische en ecologische dimensie van duurzaamheid?”  

De jury nomineerde uiteindelijk slechts enkel 2 initiatieven die doorgaan naar de publieksstemming: “Superplus” van Delhaize en “De Pottenlikkers” van Colruyt Laagste Prijzen.  

Loes Neven, juryvoorzitster en Senior stafmedewerker gezonde voeding bij Vlaams Instituut Gezond Leven: “Beide initiatieven werken met bekende mediabedrijven gespecialiseerd in populaire kinderformats om gezonde voeding aantrekkelijk te maken bij de jonge doelgroep, zowel buiten als binnen de winkelomgeving. De initiatieven zijn ingebed in een langetermijnstrategie rond gezondheid, waarbij ook het voedingsaanbod structureel gezonder wordt gemaakt.” 

Dit zijn de twee genomineerde initiatieven 

Superplus is het nieuwe getrouwheidsprogramma dat gezonder eten ook letterlijk goedkoper maakt. Daarmee genieten klanten van kortingen tussen 5% en 15% op alle producten met Nutri-Score A en B. Concreet gaat het over meer dan 5.000 producten en alle groenten en fruit. Daarnaast wordt de samenstelling van de producten voortdurend herbekeken om de Nutri-Score te verbeteren. Via recepten in het stripalbum 'De Magische Keuken', gemaakt in samenwerking met Disney, worden ook kinderen warm gemaakt om voor gezonde voeding te kiezen.  

De Pottenlikkers is een samenwerking tussen Colruyt Laagste Prijzen en Studio 100 om via een educatief kookprogramma voor en door kinderen evenwichtige voeding te promoten bij kinderen. De samenwerking bestaat uit een televisieprogramma met bijhorende marketingacties in de winkel gericht op beleving en communicatie, zoals een receptenboek. ‘De Pottenlikkers’ wil kinderen op een speelse en ongedwongen manier laten experimenteren en bijleren in de keuken en hen tot ambassadeurs van groenten en fruit maken, zowel voor hun leeftijdsgenoten als hun ouders. 

Jij bepaalt mee de winnaar 

“Ons doel is om positieve inspanningen onder de aandacht brengen én tegelijk een kritisch debat te stimuleren over de rol van supermarkten om van duurzaam en gezond de norm te maken”, zegt Nicolas Lambert, jurylid en onze directeur. “Uit ons onderzoek in mei bleek namelijk dat 62% van de Belgische consumenten het belangrijk vindt dat bedrijven op een duurzame en sociaal verantwoordelijke manier aan handel doen.” 

Daar hoor jij ongetwijfeld ook bij. Wie de uiteindelijke winnaar wordt van de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award, dat kan jij dus mee bepalen!. Via de button hieronder kan je je stem uitbrengen tot en met 10 januari.  De winnaars worden in de loop van de maand januari bekendgemaakt.