Waarom iedereen een ander boontje heeft voor koffie

De geur van koffie als je ’s ochtends half wakker de keuken binnenstapt en je lief ontbijt aan het maken is, of die van ’s middags met een koekje om op krachten te komen na een paar uur concentreren op je werk. De geur van koffie op het station, op kantoor, in het winkelstraatje als je langs dat ene cafeetje stapt … We hebben zoveel heerlijke associaties met koffie!

Ze hebben alles met onze zintuigen te maken. Daarom spreekt men over koffiearoma’s ook met woorden zoals ‘neus’ of ‘bouquet’, net zoals met wijn! Wat je papillen fijn vinden is heel persoonlijk. De ene gaat voor bitter, de ander wordt gelukkig van een vleugje citrus. Je collega zweert bij een Single Origin uit Brazilië, jij bent fan van koffie uit Ethiopië, terwijl je zus oploskoffie drinkt met veel melk en suiker. Iets dat jij niet begrijpt, maar ach, waarom zou je? Zolang zij er blij mee is, toch?

Koffie bestaat dus in allerlei soorten en kleuren. Is het Arabica of Robusta? Hoe wordt hij geroosterd? Is het een single origin of een mix van verschillende origines? Wat jij heerlijk vindt, vindt een ander niet te drinken. Dat is het fijne van diversiteit! Koffie heeft niet één smaak maar misschien wel duizenden.

Wat heeft duurzaamheid met smaak te maken?

Eigenlijk niets... Maar toch ook wel een beetje. Niets, omdat de smaak van koffie van zoveel verschillende factoren afhangt: type koffieplant, origine, verwerking, roostproces, de manier waarop je koffie maakt én natuurlijk je persoonlijke voorkeur. En toch valt er wel een link te maken tussen smaak en duurzaamheid. In de eerste plaats kan je ervan uitgaan dat een product dat in goede omstandigheden wordt geteeld meer kans heeft om kwaliteitsvol te zijn. Het is mogelijk dat jij die kwaliteit niet proeft, omdat je smaak daar niet op gericht is, of omdat het ergens in het hele proces van het koffieboontje naar de drank in je koffie niet op de meest kwaliteitsvolle manier werd gedaan. Dat kan natuurlijk.

Wie in duurzaamheid investeert, is op zoek naar kwaliteit. Wie van een tasje koffie geniet, vindt het extra lekker als hij weet dat zijn genot niet ten koste gaat van de  koffieboeren en het milieu.  Wie van koffie houdt wil daar ook lang van kunnen genieten. Duurzame koffie maakt de kans groter dan we met z’n allen nog heel lang kunnen genieten van (h)eerlijke koffie.

Het is een feit dat koffieboeren overal ter wereld het vaak moeilijk hebben om te leven van hun werk. Kleinschalige producenten kampen met prijzen die hun productiekosten niet eens dekken. Ze verkopen hun land, vertrekken naar de stad of zoeken werk in het buitenland waar ze wél van kunnen leven. Grootschalige en intensieve milieuonvriendelijke monoculturen richten veel schade aan de aarde. Werknemers van plantages verliezen hun werk wanneer de grond niet meer genoeg opbrengt en de prijs van de koffie op de wereldmarkt het niet toelaat om de mensen nog te betalen. Het kan anders. De koffieboeren van Fairtrade gecertificeerde coöperaties bewijzen het al jaren.

Koffie met Fairtrade label? Zoveel merken, zoveel smaken

Meer en meer merken stappen over naar Fairtrade koffie. Wist je dat in België alleen al, 106 merken in totaal 546 Fairtrade koffieproducten verkopen? Voor wie voor eerlijke, duurzame koffie wil is er keuze in overvloed. Klik hier om te weten welke merken Fairtrade koffie verkopen.

Meer weten

Lees het verhaal van een coöperatie van organische en Fairtrade koffieboeren in Guatemala