Belgische chocoladesector zet eerste stappen richting duurzaamheid

Belgische chocolade staat in binnen- en buitenland bekend als een hoogstaand kwaliteitsproduct. Maar naast kwaliteit moeten consumenten van Belgische chocolade ook maximaal kunnen rekenen op de duurzaamheid van het product. Daarom werd in December 2018 het Beyond Chocolate partnerschap gelanceerd, met steun van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Beyond Chocolate brengt ondertussen meer dan 60 partnerorganisaties (waaronder Fairtrade Belgium) samen onder een gemeenschappelijk engagement: tegen 2030 een leefbaar inkomen verzekeren voor de meer dan 140.000 cacaoboeren die leveren aan de Belgische markt en een einde maken aan verdere ontbossing gelinkt aan cacao productie.

Om de stap tussen nu en 2030 te overbruggen werd een intermediaire doelstelling opgenomen: tegen 2025 is 100% van de chocolade geproduceerd en/of verkocht in België gecertifieerd en/of opgenomen in een bedrijfseigen duurzaamheidsprogramma.

Het tweede jaarrapport van Beyond Chocolate wordt vandaag gedeeld met partners en publiek. Het rapport biedt inzichten in de evolutie van de Belgische chocolade markt dankzij een analyse van cijfers die door de ondertekenaars gerapporteerd werden. Het jaarrapport toont aan dat de Belgische chocoladesector eerste stappen zet om de ambities te realiseren. Van de meer dan 700.000 ton chocolade die vandaag de dag in België geproduceerd wordt, is 57% nu gecertifieerd en/of opgenomen in een bedrijfseigen duurzaamheidsprogramma. Een stijging met 7% ten opzichte van 2019. De groeiende vraag van de markt naar duurzame producten lijkt deze trend te ondersteunen. Meer en meer merken kiezen voor certificering en/of bedrijfseigen duurzaamheidsprogramma’s. Ook de supermarkten nemen verantwoordelijkheid op : als eerste stap hebben Colruyt, Delhaize, Aldi en Lidl hebben ervoor gezorgd dat alle chocolade verkocht onder hun huismerken nu ook een keurmerk dragen.

Philippe de Selliers, voorzitter van de stuurgroep: “Dit tweede jaarverslag van Beyond Chocolate toont aan dat we inderdaad vooruitgang boeken. Uit de gegevens blijkt dat er een hernieuwde dynamiek is op de Belgische markt, met meer chocoladeproducten die in de rekken verschijnen en die de lat op het vlak van duurzaamheid hoger leggen. Dit moet zeker gevierd worden. Maar tegelijkertijd moeten we ons blijven richten op de doelstellingen voor 2030. Het rapport toont ook aan dat de weg naar leefbare inkomens nog lang is, en dat de vooruitgang de komende jaren zal moeten versnellen.

Om het verduurzamingsproces te versnellen, heeft de Belgische ontwikkelingssamenwerking een financieringsfonds van 2 miljoen euro beschikbaar gemaakt om investeringen uit de privé sector in duurzame cacaoketens te mobiliseren. 7 duurzaamheidsprojecten zijn nu opgestart in Côte d’Ivoire, Ghana en de Democratische Republiek Congo. Via deze projecten wordt meer dan 6 miljoen euro rechstreeks in innovatieve modellen en duurzaamheid geïnvesteerd, en worden meer dan 12.000 cacao boeren gesteund om sneller een leefbaar inkomen te behalen. Sucesvolle modellen zullen in de komende jaren opgeschaald worden om meer boeren te bereiken en meer duurzame producten in de rekken te brengen voor Belgische consumenten. Zo werkt het fonds als een motor voor verandering.

Tijdens de Algemene Vergadering werden vijf nieuwe partners aangekondigd. Klingele Chocolade, Natra, Cocoaource, International Cocoa Initiative en Cera/BRS hebben zich ertoe verbonden bij te dragen tot de doelstellingen van Beyond Chocolate. Zo blijft het Belgische partnerschap de sector verenigen rond een gemeenschappelijke ambitie: de cacaoboeren een leefbaar inkomen garanderen en een einde maken aan de ontbossing tegen 2030.

Meer info, surf naar beyondchocolate.be!