Het initiatief ‘Aan tafel in 1, 2, 3 euro’ is een samenwerking tussen een aantal sociale organisaties (OCMW, Centrum Algemeen Welzijn, Kind & Gezin, e.a.) en Colruyt om duurzame en evenwichtige voeding toegankelijk te maken, met focus naar kwetsbare gezinnen.
Maatstaf voor duurzame initiatieven
Het was 1 van de 3 initiatieven die door een expertenjury genomineerd werden uit 11 inzendingen. Eind november werden ze in De Standaard doorgelicht, waarna het publiek zijn stem kon uitbrengen. “In de evaluatiecriteria keek de jury naar de impact van het initiatief op lange termijn”, legt Jelle Goossens van Rikolto uit, “maar ook naar de impact op economische, sociale en ecologische duurzaamheid, de mate waarin andere spelers in de keten betrokken worden en in welke mate het initiatief het voor de klant makkelijker maakt om duurzamer te kopen.”
“De drie initiatieven die de jury gekozen heeft, zijn zeker aan elkaar gewaagd”, zegt Jelle Goossens. “Ze hebben allen een langetermijnvisie en genereren een serieuze impact, zowel nu als in de toekomst. Je kan gerust zeggen dat ze een maatstaf vormen waar geloofwaardige duurzaamheidsinitiatieven aan moeten beantwoorden.”
Lidl, Delhaize en Colruyt genomineerd
Bij het winnende initiatief van Colruyt – Aan tafel in 1, 2, 3 euro – kunnen kwetsbare gezinnen zich vrijblijvend via een sociale organisatie inschrijven om tweewekelijks een receptenboekje te ontvangen. Daarin staan 6 eenvoudige, kindvriendelijke en evenwichtige recepten met bijhorende boodschappenlijstjes. Elk recept is goed voor 3 ruime porties en kost maximaal 1, 2 of 3 euro per portie. In die prijs zit de volledige verpakking inbegrepen. Op die manier weten consumenten op voorhand hoeveel ze maximaal zullen betalen aan de kassa. In de winkel zelf hoeven klanten enkel hun klantenkaart te scannen om te kunnen genieten van de lagere prijzen. Het project werd eind 2016 gelanceerd met OCMW en stad Kortrijk als mede-initiatiefnemers. Het telt ondertussen al 6700 deelnemers.