#worldfairtradeday: jonge koffiedrinker heeft passie voor duurzame koffie – Fairtrade Belgium roept op om de toekomst van koffie(boeren) veilig te stellen #saveourcoffee

De jonge koffiedrinker kiest steeds meer voor duurzame koffie dankzij een hoger bewustzijn van de klimaatproblematiek en van het belang voor sociale rechten voor boeren. Zo blijkt uit een studie die Fairtrade Belgium liet uitvoeren door onderzoeksbureau Haystack. Een belangrijke en hoopgevende conclusie. De productie van koffie wordt immers bedreigd door het veranderende klimaat waaraan koffieboeren zich nu al noodgedwongen moeten aanpassen. Door te kiezen voor duurzame koffie, zet de jonge koffiedrinker de toon voor de toekomst. Dat er voor die bewuste keuze vooral gerekend wordt op kwaliteitsaanwijzingen en labels, sterkt Fairtrade om op 14 mei – World Fair Trade Day – op te roepen om actie te ondernemen. Bedrijven en overheden moeten nu ervoor zorgen dat ​ koffieboeren een degelijk inkomen krijgen zodat ze de klimaatuitdaging kunnen aangaan. De organisatie organiseerde daarom vandaag een event voor bedrijven in het bijzijn van experten als Jean-Pascal Van Ypersele om deze oproep kracht bij te zetten. Fairtrade engageert zich zo voor een duurzame toekomst voor koffieboer en koffiedrinker

  • 58% van de jonge koffiedrinkers in België koos de afgelopen drie jaar voor duurzame koffie dankzij een hoger bewustzijn van de klimaatuitdaging en van het belang van sociale rechten voor boeren.
  • In hun zoektocht naar duurzame koffie vertrouwen jonge koffiedrinkers meer op labels (50,85%) en kwaliteitsaanwijzingen (logo’s, ecoscore,…) dan op de reputatie van het koffiemerk (18,26%)
  • Fairtrade Belgium roept bedrijven en overheden op om jonge koffiedrinkers te volgen en de toekomst van koffie(boeren) veilig te stellen

Jonge koffiedrinkers zijn zich in toenemende mate bewust van de klimaatdreiging en het belang van sociale rechten voor boeren en kiezen daarom voor duurzame koffie, dat vertelt ons bovenstaand onderzoek. Het gaat om niet minder dan 58% van de koffiedrinkers tussen 18 en 30 jaar. In hun zoektocht naar duurzame koffie vertrouwen ze vooral op logo’s en labels die op de verpakking staan. Zo geeft 28% onder hen aan meestal tot altijd te kiezen voor Bio koffie (tegenover slechts 13% in de hogere leeftijdsklasse) en 34% voor koffie met het Fairtrade label (tegenover 17% in de hogere leeftijdsklasse). De jonge koffiedrinker kiest dus expliciet voor duurzame koffie en zet zo de toon voor de toekomst: koffie moet en zal duurzaam zijn.

Een veranderend klimaat voor koffie

Een geruststelling, want het veranderende klimaat bedreigt de toekomst van koffie. Uit een recente studie die Fairtrade liet uitvoeren door de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Bern eind 2021, blijkt dat de productie van koffie ernstig in het gedrang komt. Zo wordt meer dan 50% van het gebied dat momenteel gebruikt wordt voor de productie van koffie bedreigd door klimaatverandering. Aanhoudende warme periodes (hoger dan 30° Celsius) zullen er voor zorgen dat de opbrengst van de koffieoogst zal worden aangetast en dat ook de kwaliteit van koffie achteruit zal gaan. Het veranderende klimaat heeft ook nu reeds een impact op koffieproductie. Zo zag ’s werelds grootste koffieproducent Brazilië in 2021 een groot deel van zijn productie verloren gaan door zowel een lange droogte in het begin van het jaar als een onverwachte winterpiek in juli. Een ramp voor de Braziliaanse koffieboeren.

De koffieboer betaalt nu al de prijs

En daarom moeten koffieboeren een correcte prijs worden betaald voor hun koffie. “Bedrijven ondernemen acties hier om hun klimaatimpact te minimaliseren”, stelt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “Deze acties zijn noodzakelijk, maar er moet ook gekeken worden naar de impact van klimaat op de koffieboer die nu al de prijs betaalt voor de klimaatverandering. Koffieboeren ​ moeten in staat zijn om de dringende investeringen te kunnen doen om zich aan het veranderende klimaat aan te passen, zonder dat ze voor de volledige kosten moeten opdraaien”. En het klimaat is niet de enige factor die pleit voor een beter inkomen voor de boeren en boerinnen. Met name de COVID pandemie en de huidige hoge brandstofprijzen pleiten voor een koffieprijs die niet alleen de productiekosten dekt, maar die er ook voor zorgt dat de boer/boerin een beter inkomen kan hebben. Een inkomen dat de boer/boerin in staat stelt om een mooi leven en een mooie toekomst uit te bouwen. De strijd tegen klimaatverandering gaat dan ook gepaard met een betere toekomst voor de koffieboer/-in. Een these die steun kan vinden bij jonge koffiedrinkers, zoals blijkt uit het onderzoek.

Tijd voor actie - #saveourcoffee

Tijd dus voor actie en een duurzame toekomst voor onze koffie(boeren). Fairtrade is hierin zeker een deel van de oplossing dankzij de Fairtrade minimumprijs en premie. Veel minder bekend zijn ook de milieucomponenten van de Fairtrade standaarden waarbij aan koffieboeren onder andere wordt gevraagd om klimaat actieplannen te maken en gewerkt wordt aan duurzame productiesystemen.

Ook op ​ wetgevende initiatieven zoals de zorgplichtwet en het verbod op geïmporteerde ontbossing wordt gerekend om voor een duurzame toekomst voor onze koffie(boeren) te zorgen. Zo zal de wet rond het verbod op geïmporteerde ontbossing ervoor zorgen dat koffie die op de Europese markt terecht komt, vrij is van ontbossing en zo klimaatverandering tegengaan. Hiervoor zal wel extra steun nodig zijn voor koffieboeren om bijvoorbeeld te investeren in duurzame productietechnieken en te werken aan traceerbaarheid. Niet alleen wetgeving maar ook multi-stakeholder initiatieven kunnen bijdragen tot een duurzame toekomst voor koffie. Een koffie initiatief naar het voorbeeld van Beyond Chocolate waarin zowel aan leefbare inkomens voor koffieboeren als klimaatverandering wordt gewerkt door bedrijven, overheden en middenveldorganisaties, zou ook een grote stap vooruit zijn.

Actiepistes zat dus. Laat ons dan ook stoppen met de koffieklets en de toekomst van de koffieboeren nu veiligstellen. In de eerste plaats in hun belang , maar ook in het belang van de koffiebedrijven en retailers in België én in het belang van de jonge koffiedrinkers, opdat ze nog lang koffie zouden mogen drinken.