Pain Quotidien kiest voor duurzaamheid en gaat voluit voor Fairtrade koffie

Geweldig nieuws: “Le Pain Quotidien”, de Belgische bakkerij-restaurantgroep met meer dan 210 bakkerijen in 21 landen, kiest volop voor duurzaamheid en serveert enkel nog Fairtrade koffie in zijn vestigingen in België, Nederland en Frankrijk. Spoed je dus naar de dichtstbijzijnde vestiging voor een (h)eerlijk kopje koffie.

Biologisch, lokaal én Fairtrade

Afgelopen donderdag mocht Le Pain Quotidien een beeldje voor ‘Newcomer’ in ontvangst nemen tijdens de eerste editie van de Fairtrade Frontrunner Awards, en nu is het ook officieel: het toonaangevende bedrijf kiest voor Fairtrade koffie in al zijn vestigingen in België, Nederland en Frankrijk. Een moedige keuze, die past in de missie en visie van het bedrijf op vlak van voeding en milieu. Want Le Pain Quotidien wil vooral authentieke biologische en lokale gerechten serveren, die in huis gemaakt zijn. De keuze voor Fairtrade koffie is dan ook een logische, volgende stap. Hiermee bewijst Le Pain Quotidien trouwens dat concepten als “lokaal” en “fairtrade” twee zijden van dezelfde medaille zjin, die beide deel uitmaken van een coherent duurzaam engagement.

“We zijn heel fier om te kunnen zeggen dat vanaf vandaag al onze koffie in onze Belgische, Nederlandse en Franse filialen, het Fairtrade label draagt”, stelt Annick van Overstraeten, CEO van het toonaangevende Belgische bedrijf. “De keuze voor Fairtrade past volledig in onze visie op een rechtvaardige en duurzame wereld, waarin we zorg dragen voor het milieu en waarin ook de koffieproducent een goed inkomen kan verdienen”.

Investeren in mens en milieu

En daar is nog werk aan de winkel. Men schat immers dat van de 125 miljoen mensen die wereldwijd afhankelijk zijn van koffie om in hun levensonderhoud te voorzien, meer dan 80% in armoede leeft. Voor hen maakt Fairtrade het verschil, dankzij de Fairtrade minimumprijs en de Fairtrade premie, die de koffiecoöperaties veelal investeren in verbeterde productietechnieken en sociale voorzieningen voor de koffieproducenten en hun kinderen. Zo investeert Fairtrade in mens én milieu.

De impact van Fairtrade hangt echter af van het aandeel koffiebonen dat aan Fairtrade voorwaarden wordt verkocht. “Momenteel haalt Fairtrade koffie een marktaandeel in België van bijna 5%”, stelt Philippe Weiler, directeur van de organisatie in België. “Grofweg gesteld, wil dat zeggen dat ongeveer 1 op 20 tassen koffie Fairtrade gecertificeerd is. Daar is dus zeker nog veel groeimarge op als we alle koffieboer·inn·en wereldwijd een beter inkomen willen geven. De keuze van Le Pain Quotidien voor Fairtrade zal hier zeker toe bijdragen”.

De Fairtrade koffie die Le Pain Quotidien vanaf nu zal serveren, is afkomstig van 3 Latijns-Amerikaanse coöperatieven uit Peru, Colombia en Nicaragua.