Guylian kiest voor duurzaamheid en schakelt over naar 100% Fairtrade cacao

Fairtrade Belgium viert heugelijk nieuws vandaag want het gerenommeerde Belgische chocolademerk Guylian dat we allemaal kennen van de beroemde chocolade zeevruchten, kiest 100% voor Fairtrade en maakt zo de duurzame keuze. Guylian wordt zo het grootste Fairtrade gecertificeerde chocolade A-merk in België. Dankzij deze moedige stap zal er jaarlijks niet minder dan 500 000 dollar aan Fairtrade premie naar West-Afrikaanse cacao boeren en hun coöperatieven gaan in de aanvoerketen van Guylian. De coöperatieve zal dan zélf beslissen over hoe ze de premie zal investeren.

De beslissing van Guylian maakt deel uit van een hele omslag van het merk en de moedige keuze om heel de productie te verduurzamen. De chocolade met de gekende hazelnoot en praline vulling die verkocht wordt in niet minder dan 120 landen over 4 continenten heeft nu een nieuwe recept én een nieuwe verpakking waar vanaf vandaag het alom gekende blauw-groene Fairtrade logo op staat.

Vanaf de herlancering zal Guylian een zorgvuldig gekozen gamma aanbieden dat het hele jaar door beschikbaar zal zijn. De focus ligt vooral op de assortimentsdozen zeevruchten en zeepaardjes, alsook op de individueel verpakte zeepaardjes en een reeks 100g premium repen. Daarnaast zal Guylian ook thematische verpakkingen lanceren rond de belangrijkste jaarlijkse geschenkmomenten. Tenslotte zullen ook de verpakkingen voor het duty-free kanaal een make-over krijgen.

"We hebben duurzaamheid hoog op onze agenda gezet”, aldus Guylian's CEO Tom Snick. “We willen met deze ontwikkelingen de toon zetten voor alle chocolademerken. Guylian kiest bewust voor een pioniersrol door volledig in te zetten op duurzaamheid op het gebied van Fairtrade, grondstoffen, verpakking en CO2-uitstoot. Ons engagement blijkt duidelijk uit het feit dat we niet één lijn aanbieden onder deze voorwaarden, maar wel heel ons gamma."

Alle nieuwe verpakkingen zijn ook volledig recycleerbaar. Guylian zoekt ook naar manieren om het gebruik van papier en plastiek verder te verminderen. Sinds begin dit jaar is de productiesite in Sint-Niklaas bovendien volledig klimaatneutraal, wat betekent dat de CO2-uitstoot tot het laagst mogelijke niveau is teruggebracht en alle andere emissies worden gecompenseerd. Tot slot wordt er sinds 2018 geen palmolie en soja meer gebruikt in het productieproces om ontbossing tegen te gaan.

“Het is geweldig om ons logo nu te zien verschijnen op de verpakkingen van Guylian in winkels over het hele land”, zegt Cécile Henrard, commercieel verantwoordelijke bij Fairtrade Belgium. "Cacaoboeren en hun gezinnen hebben het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen door de lage prijzen, de klimaatverandering en de slechte kwaliteit van de grond. Als je kiest voor Fairtrade, kies je voor eerlijke inkomens, onderwijs voor kinderen, empowerment voor boeren-  en boerinnen en ondersteuning voor boeren om hen te helpen zich aan te passen aan de klimaatverandering."

Fairtrade stelt immers sociale, economische en milieunormen voor zowel bedrijven als boeren en arbeiders. Voor bedrijven betekent dat het betalen van een eerlijke prijs en een premie voor de producten, voor boeren betekent dat onder meer de rechten van werknemers en bescherming van het milieu. Zo kunnen cacaoboeren een fatsoenlijk inkomen verdienen, worden hun mensenrechten gerespecteerd en wordt het milieu beschermd.