Driemaal goed nieuws voor de Fairtrade-banaan

63% van de Fairtrade bananen zijn ook bio.

Bij Fairtrade houden we van bananen! Ongeveer 20% van de bananen die in België worden geconsumeerd, zijn vandaag Fairtrade gecertificeerd. Elke Belg eet dus elk jaar meer dan een kilo Fairtrade-bananen, en dat maakt een fundamenteel verschil voor de producenten en hun gezinnen. In 2021 leverde de consumptie van Fairtrade-bananen in België bijna 828.000 euro Fairtrade premie op. Die investeerden kleinschalige bananenboer.inn.en in projecten die productiviteit stimuleren, of om de levensomstandigheden van hun gemeenschap te verbeteren. Het jaar 2023 brengt driemaal goed nieuws voor de Fairtrade banaan:

Retail Commitment - Banana Living Wage

Vijf grote retailers hebben hun krachten gebundeld om een leefbaar loon voor arbeiders in internationale bananenketens te verwezenlijken. Deze retailcoalitie is van plan om tegen eind 2027 de leefbare loonkloof te dichten voor hun gezamenlijke volume bananen verkocht op de Belgische markt.

De overeenkomst om te streven naar een leefbaar loon voor arbeiders op bananenplantages werd op 7 december door retailers Colruyt Group, Delhaize, Aldi en Lidl en Jumbo ondertekend.

Nieuwe Fairtrade Minimumprijs

Fairtrade verhoogt de prijs van bananen om te compenseren voor stijgende productiekosten. Zo steunen we de producenten.

In oktober 2022 kondigde Fairtrade nieuwe minimumprijzen aan voor bananen om zo de impact op de bananenproducenten van de drastisch gestegen productiekosten en kosten van levensonderhoud te beperken. De nieuwe minimumprijzen vertegenwoordigen een gemiddelde stijging van 4,5% in exploitatiekosten, plus een extra gemiddelde stijging van 15% voor de producenten die rechtstreeks hun bananen exporteren om de hogere verpakkings- en exportkosten te dekken. Deze verhogingen zijn de grootste sinds jaren.

Lees hier het volledige artikel.

Verdubbelde verkoop sinds 2015

De verkoop van Fairtrade bananen is gestegen van 368.000 ton in 2015 naar 739.000 ton in 2020. Steeds meer bananenboer.inn.en, arbeiders en lokale gemeenschappen verdienen hogere inkomens en een grotere Fairtrade premie. De verdubbeling is een gevolg van toegenomen vraag en het feit dat verschillende supermarktketens, zoals Monoprix in Frankrijk en Superunie in Nederland, grote verbintenissen aangaan wat betreft de verkoop van Fairtrade-bananen.