Bio en Fairtrade: it's a match!

Fairtrade presenteert haar BIO catalogus met een groot deel van het aanbod van Fairtrade & Bio producten. Deze kan door alle bioverkopers en detailhandelaars als gids worden gebruikt en helpen om Fairtrade biologische producten in een aanbod te integreren. Dit aanbod verandert voortdurend.

➡ Klik hier om onze catalogus te bekijken.

Fairtrade ondersteunt biologische productie

Fairtrade moedigt producenten aan om biologisch te produceren. Zo ligt de minimumprijs hoger als de producent naast Fairtrade ook Bio gecertificeerd is. Het resultaat is merkbaar: in België is 2/3e van Fairtrade chocolade, bananen en koffie – de drie belangrijkste FT producten – Bio gecertificeerd. Uit een onderzoek gevoerd door Max Havelaar Frankrijk blijkt dat het Bio en Fairtrade label aan elkaar gelinkt worden door de consument. 62% van de Bio klanten zijn van mening dat álle Bio producten eveneens uit eerlijke handel moeten voortkomen. Volgens hen gaan de twee labels hand in hand en berusten ze op dezelfde waarden.

Impact bij de consumenten

Het Franse onderzoek toont ook het volgende aan: in een biowinkel let de consument in de eerste plaats op smaak. Logisch, toch, dat de consument lekker eten op zijn/haar/ hun bord wil? Maar, en nu komt het: de tweede pijler waar de consument mee bezig is tijdens het winkelen in een biowinkel, is eerlijke handel. Maar liefst 94% van de Bio consumenten geeft aan dit een belangrijke motivator te vinden. Fair trade is dus geen bijkomstigheid, maar een essentie voor de Bio klant. Ook een Belgisch onderzoek wijst op de complementariteit van de labels. In de perceptie van de Belgische consument scoort Bio goed op alle pijlers die over klimaat en gezondheid gaan en scoort Fairtrade goed op sociale rechtvaardigheid, een eerlijk inkomen en betere werken leefomstandigheden. De twee labels vullen elkaar perfect aan en producten die beide labels dragen beantwoorden aan de noden van de Bio consument.

Als u vragen heeft, aarzel dan niet om ons (Maïté De Baerdemaeker - Business Development) of de genoemde partners te contacteren.