Commerciële partners

 

Laten we de dingen bij naam noemen: Fairtrade is handel, maar niet om het even welke handel. Het gaat om ethische handel, die draait rond de producent in het Zuiden. Het is een manier om te strijden tegen armoede. Het systeem van eerlijke handel evolueert voortdurend. Om te kunnen inspelen op actuele uitdagingen, blijven we onszelf continu in vraag stellen.

De inzet van alle actoren in de handelsketen is nodig om écht een verschil te kunnen maken en een waardig inkomen voor alle producenten in het Zuiden te kunnen garanderen. Hieronder ontdek je hoe Fairtrade een verschil probeert te maken voor de verschillende commerciële spelers:

Merken die licentiehouder zijn

"The greatest responsibility for fairer trade belongs to those who own a brand. They have loyal customers and are willing to make risky value decisions according to their profound beliefs. . Because you have to start fair trade with conviction, you should not wait for the demand to come from the market."

Thierry Noesen, Directeur de l'entreprise Belvas

Merken die licentiehouder zijn en dus het Fairtradelabel op hun producten dragen, zijn uiteraard bevoorrechte handelspartners. Licentiehouders hebben de garantie dat alle Fairtrade standaarden rond milieu, sociale en economische voorwaarden gerespecteerd zijn. Fairtrade hanteert ook ambitieuze criteria op het vlak van traceerbaarheid. Het besef dat ingrediënten voldoen aan al die vereisten geeft het product meer ziel en vaak ook meer kwaliteit. Hoe meer producten hier onder Fairtrade voorwaarden verkocht worden, hoe meer producenten uit het Zuiden kunnen genieten van de voordelen van rechtvaardige handel; in de eerste plaats van een waardig inkomen.

Meer dan 75% van de Belgische consumenten herkent het Fairtradelabel. Van hen vertrouwt 9 op 10 het. Dit maakt het label voor consumenten een echt criterium bij de keuze van hun producten. 70% van de consumenten die het Fairtradelabel herkennen, verwachten een uitgebreider Fairtrade gelabeld aanbod in hun winkel.

Hoe het Fairtradelabel verwerven

Zoek producten met het Fairtradelabel in België

Distributiesector

"Responsibility for fairer trade is an interplay between Fairtrade, retailers and consumers… we all have to do this together. There is a pioneer, Fairtrade, and fortunately it exists. Retailers also have an impact because they can introduce products into their range. But on the other hand consumers themselves must make the choice to buy Fairtrade products."

Aurélie Ceuppens, Marketing Category Specialist at Delhaize Group

Belgen willen graag meer producten van eerlijke handel in de winkelrekken zien: een ruimere keuze en meer zichtbaarheid! Makkelijke toegang hebben tot producten met het Fairtradelabel wanneer je je boodschappen doet, is voor Belgen een belangrijk argument. De distributiesector is voor Fairtrade een onmisbare bondgenoot om te zorgen voor die herkenbaarheid. Door producten met het Fairtradelabel in hun winkelrekken aan te bieden, spelen supermarkten in op een reële vraag van Belgische consumenten.

De distributiesector kan ook licentiehouder worden voor zijn 'private labels' (huismerken). Omdat deze sector grote volumes omzet, kan hij onder andere dankzij het FSI-programma (Fairtrade Sourced Ingredient) en enorm verschil maken voor de producenten. De Fairtradepremie die in België wordt gegenereerd kan zo exponentieel groeien. Dat zijn alweer zoveel meer middelen om het dagelijks bestaan van de producenten en hun gezinnen concreet te veranderen.

Bedrijven en werkplekken

"Fairtrade promoot waardig werk en een eerlijk loon voor allen. Een principe waar VDAB volledig achter staat. Bovendien is duurzaam aankopen een belangrijke doelstelling binnen ons beleid. Bij VDAB kiezen we dus heel bewust voor Fairtrade."

Els De Bie, Coördinator Duurzaam Ondernemen

Fairtrade is een heel concrete manier om je te engageren en betrokkenheid te tonen op vlak van maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid. De grote meerderheid van werknemers is enthiousiast wanneer 'ie op kantoor kan sippen van een tasje Fairtrade koffie. Met het programma Fairtrade@work kan je je als bedrijf niet enkel onderscheiden door de Fairtrade award 'De Havelaar' te winnen, maar het biedt ook mogelijkheden tot vorming, onder andere via Fairtrade Academy en binnen je bedrijf zelf.

Door zich in te zetten voor eerlijke handel, worden bedrijven zelf spelers in het Fairtradesysteem!

Horecazaken en andere gelegenheden

Alweer zoveel nieuwe partners die met ons mee doen! Van de broodjeszaak op de hoek van je straat tot de hippe bar, of een cultuurcentrum: Fairtradeproducten aanbieden is altijd een manier om een engagement te tonen voor een eerlijkere en milieuvriendelijkere handel. Fairtrade stelt de mens centraal. 

Universiteiten

“Aan de UGent drinken wij enkel nog Fairtrade koffie. Dit vertaalt zich naar een 100.000 kopjes per dag. Op deze manier steunen we de boeren in het Zuiden, die het hardst getroffen worden door klimaatverandering. Wanneer zij een eerlijke prijs krijgen voor hun producten, kunnen ze investeren in opleidingen, projecten en technieken om de gevolgen van klimaatverandering te bestrijden.”

Anne De Paepe, rector UGENT

Meerdere Belgische universiteiten bieden studenten en docenten Fairtradeproducten aan. Een Fairtradeproduct is een uitstekend uitgangspunt om aandacht te vragen voor grote wereldvraagstukken en de antwoorden die Fairtrade daarop biedt. Fairtrade integreren op school is een manier om te tonen dat je als universiteit de daad bij het woord voegt. Via de campagne Fairtrade@campus kan jouw universiteit zich bovendien stapsgewijs engageren.