Hoe werkt het?

 

Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen, draag je als bedrijf bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.  Een duurzaam aankoopbeleid is een belangrijk instrument om deze doelstellingen te helpen realiseren, waarbij Fairtrade één van de meest waardevolle pijlers is. Eerlijke handel is namelijk een hefboom voor ontwikkeling, en zorgt er mee voor dat producenten hun toekomst in eigen handen kunnen nemen.

Bewust kiezen voor Fairtrade heeft niet alleen een positieve impact voor producenten in het Zuiden, maar wordt ook door werknemers,  gasten en klanten gewaardeerd. Via de Fairtrade Award en het charter kunnen alle stakeholders kennismaken met Fairtrade, en betrokken worden bij jouw engagement.

Jouw keuze maakt mee het verschil!

Fairtrade award

Je bedrijf komt in aanmerking voor een Fairtrade Award als het kiest voor Fairtrade. Dat engagement wordt bovendien geformaliseerd in een charter, dat je kan inkaderen.

De Fairtrade Award wordt toegekend met één, twee, drie of vier sterren, die aangeven hoe ver je als bedrijf gaat in je engagement. Er is namelijk steeds ruimte voor groei: ontdek hier het aanbod Fairtrade-producten in de catalogus.

De Fairtrade Award laat toe om te communiceren over het duurzaam beleid van je organisatie, en een evenement te organiseren om werknemers te betrekken.

Hoe haal je een Fairtrade Award binnen?

Aankoop van uitsluitend Fairtrade gelabelde koffie

Aankoop van uitsluitend Fairtrade gelabelde koffie

Er wordt 1 ster toegekend als alle koffie op kantoor Fairtrade is. Er kunnen extra sterren behaald worden door meer Fairtrade-producten te gebruiken, zoals:

  • Warme dranken: Thee, chocomelk (cacao/suiker) en toebehoren: suiker, koekjes, chocolaatje

 

  • Bananen: in de kantine of in wekelijkse fruitmanden

 

  • Versnaperingen: snacks, noten, ijsjes,...

 

  • Drank: Wijnen (nieuwe wereld) en fruitsappen (met exotisch fruit)

 

  • Geschenken: eindejaarsgeschenken, Sinterklaas, Pasen, geboorte, ...

 

 

  • Fairtrade katoen: professionele kledij, promotiekledij, horeca-textiel, …

Als bewijs voor de Fairtrade aankopen worden de laatste aankoopfacturen voorgelegd.

deelname aan de FAIRTRADE ACADEMY

deelname aan de FAIRTRADE ACADEMY

Minimum 1 medewerker neemt deel aan de Fairtrade Academy (1/2 dag) of organiseert een Fairtrade-sessie op kantoor. Raadpleeg de agenda en schrijf in op de website. Contacteer ons voor ondersteuning bij een interne info-sessie.

Ondertekenen van het Fairtrade@Work charter

Ondertekenen van het Fairtrade@Work charter

In het charter maak je het Fairtrade-engagement van je organisatie concreet. Door het charter te ondertekenen, toont de bedrijfstop zijn expliciete steun.  

Medewerkers betrekken bij Fairtrade

Medewerkers betrekken bij Fairtrade

Je bedrijft werkt mee aan sensibilisering rond Fairtrade. Het Fairtrade-engagement wordt uitgedragen via jullie eigen communicatiekanalen, sociale media en door middel van specifieke communicatie-acties. De jaarlijkse Fairtrade-campagnes zijn momenten om medewerkers te betrekken en motiveren.

Je organisatie verbindt zich ertoe om vooruitgang te boeken in haar Fairtrade-engagement. Elke twee jaar toon je deze evolutie met concreet bewijsmateriaal (aankoopbewijzen, communicatiemateriaal,...). Vooruitgang kan zich uitdrukken in extra volume, extra producten, extra momenten waarbij Fairtrade-producten geconsumeerd worden, deelname aan Fairtrade-campagnes, ...

Aanbestedingen

Werk je met aanbestedingen, verwerk dan de eerlijke handelsvoorwaarden in de toewijzingscriteria, of definieer eerlijke handel gedetailleerd in de technische bepalingen. Het is belangrijk om expliciet naar Fairtrade en de unieke Fairtrade-criteria (minimumprijs en premium) te verwijzen, omdat er grote verschillen zijn tussen de duurzaamheidslabels op de markt. Lees in deze brochure op pagina 4 de richtlijnen voor de opmaak van aanbestedingen met duurzame criteria.

Contacteer Matilde indien je hierover vragen hebt. Wij hebben voorbeeldbestekken ter beschikking om je verder op weg te helpen.