Het Fairtrade label

 

Het Fairtrade label helpt consumenten om producten te herkennen waarvan de ingrediënten afkomstig zijn uit eerlijke handel - en waarvan de productie, verwerking en verkoop dus beantwoorden aan de Fairtrade standaarden. Die standaarden zijn bedoeld om democratische organisatiestructuren, milieubescherming en betere arbeidsvoorwaarden te garanderen.

Het label biedt producentencoöperatieves ook de kans om een stabielere, meer eerlijke prijs te krijgen en duurzame handelsrelaties aan te knopen. Zowel boeren als arbeiders die op plantages werken, krijgen een bijkomende Fairtrade premie die ze zélf kunnen investeren in gemeenschapsprojecten.

Het Fairtradelabel

Het label voor een Fairtradeproduct onderscheidt enkelvoudige producten (bijvoorbeeld bananen, koffie, rijst, honing, ...) en samengestelde producten (bijvoorbeeld chocolade of roomijs).

Voor samengestelde producten gelden twee sleutelprincipes:

  • “All that can be must be”: elk ingrediënt dat afkomstig kàn zijn van eerlijke handel, moet dat ook zijn. Met andere woorden: alle ingrediënten van een product die beschikbaar zijn tegen Fairtradevoorwaarden, moeten Fairtrade gecertificeerd zijn.
  • Het totale Fairtradepercentage moet minstens 20% bedragen.

De pijl naast het label verwijst de consument door naar extra informatie op de achterkant van het product, zoals het percentage Fairtrade-ingrediënten.

Het label voor een Fairtrade-ingrediënt (“Fairtrade Sourced Ingredient” of FSI)

Het label voor een Fairtrade-ingrediënt wordt gebruikt om één enkel ingrediënt aan te duiden dat wordt geproduceerd en verkocht onder Fairtrade voorwaarden. Het bedrijf of het merk verbindt zich dan met Fairtrade via het model van 'Aankoop van een Fairtrade-ingrediënt' (FSI). In dit samengestelde product moet enkel dit ene specifieke ingrediënt Fairtrade gecertificeerd zijn. Bijvoorbeeld: de Fairtradecashewnoten in een notenmix, of de Fairtraderozen in een boeketje bloemen. Soms kan er
                                                                                                        ook sprake zijn van twee of meer ingrediënten.

Het belangrijkste doel van het FSI-label is de vraag stimuleren – en dus de volumes van die specifieke ingrediënten te doen stijgen – door de merken toe te staan om een Fairtrade-ingrediënt op te nemen wanneer ze dat niet voor alle ingrediënten kunnen doen. Op die manier kunnen de door Fairtrade gecertificeerde producenten meer van hun oogst verkopen onder Fairtrade voorwaarden en ontvangen ze meer premie. Het FSI-label vermeldt het Fairtrade-ingrediënt dat in het product zit.

De oude versies van dit label voor cacao, suiker en katoen blijven ook nog van kracht, maar worden geleidelijk aan worden vervangen door bovenstaande labels.

Kom meer te weten over het label voor een Fairtrade-ingrediënt:

Getuigenis van Fortin Bley, cacaoproducent in Ivoorkust, over het “FSI-model”

Meer weten:

Het label verwerven

lees meer

De Fairtrade standaarden

Lees meer

Certificering & controle

Lees meer

Business catalogus

Lees meer

De Fairtrade producten

Lees meer

Communiceren over Fairtrade

Lees meer

Impact & verandering

Lees meer

Contacteer ons

Stel ons je vragen