Op 4 mei dompelden we – ter gelegenheid van World Fair Trade Day – de Groeneveld campus van de KU Leuven onder in bananen! Een symbolisch gebaar, want België huisvest de grootste collectie bananenrassen ter wereld. Na meer dan 35 jaar onderzoek verzamelden onderzoekers van de KU Leuven stekken van maar liefst 1.536 soorten eetbare en oneetbare bananen. Het labo is uitgegroeid tot een internationaal bekend bananenresearchcentrum.
Zo zetten we letterlijk de sociale rechten van bananenproducenten in de kijker, en roepen we Belgische consumenten, organisaties en overheden op om mee hun steentje bij te dragen aan een duurzame bananensector.
Maar: kan je spreken van duurzaamheid wanneer je de mens die je banaan geproduceerd heeft, vergeet? Het antwoord is simpel: nee. Bij Fairtrade zien we dat anders: we streven naar meer sociale rechtvaardigheid in voedsel- en productieketens. Bananenproducenten verdienen àllemaal een eerlijke prijs voor wat ze telen. Dan pas kunnen we spreken van duurzame bananen.
Het recht op een leefbaar loon of inkomen is voor vele boeren vandaag nog verre van realiteit. Ook in de bananensector: de gemiddelde kostprijs van bananen volstaat niet om plantagewerkers en bananenboeren in Latijns-Amerika in een leefbaar inkomen te voorzien. Veel te vaak krijgt een producent nog niet eens een prijs die de kosten van de productie dekt.
Een kilo bananen voor 99 cent lijkt moeilijk te weerstaan, als die bananen in elk opzicht identiek lijken aan de duurdere bananen ernaast. Maar kost die kilo bananen wel écht 99 cent, als we rekening houden met alles wat erbij komt kijken om ze te kweken en verkopen? Dekt die prijs alle kosten voor teelt en vervoer? Om dat te weten, moeten we naar externe kosten kijken.
Externe kosten zijn kosten die niet voorkomen in de prijs van een product, maar wel echt bestaan. Wanneer we een producent bijvoorbeeld te weinig betalen voor een krat bananen, leidt dat tot negatieve externe kosten: hij kan met zijn inkomen niet de kosten dekken om zijn bananen duurzaam te produceren. De gevolgen daarvan merk je niet meteen. Maar als de bodem verarmt, brengt ze minder bananen op, en ook de kwaliteit leidt eronder. Op lange termijn zal de producent minder concurrentieel worden, en komt hij en zijn gezin in een moeilijke situatie terecht. Voor de planeet en de gemeenschap brengt dat zowel sociale, economische als ecologische kosten met zich mee. En die kosten zitten dus niet vervat in de prijs die je in de winkel betaalt. Een perfect voorbeeld van hoe je naast de ecologische kant van een verhaal, ook zeker niet de sociale kant uit het oog mag verliezen.
Het is een kwarteeuw geleden dat Fairtrade bananen voor het eerst in de schappen van Europese supermarkten lagen. Ze werden geïmporteerd door het Nederlandse bedrijf AgroFair, dat voor 40 procent in handen is van kleinschalige bananenproducenten - en nog steeds goed is voor meer dan een tiende van de wereldmarkt voor Fairtrade-bananen.
“Elke banaan die we eten is afkomstig van mensen die simpelweg niet genoeg betaald krijgen. Eigenlijk is het een morele vraag: Wat geeft ons het recht om een kilo bananen te kopen voor 99 eurocent, terwijl de mensen die ze verbouwen niet eens genoeg geld krijgen om in hun basisbehoeften te voorzien?
We praten over initiatieven "in de richting van" een leefbaar loon - maar dat gaat niet snel genoeg. Geef mij één goede reden waarom dit zo moet blijven en waarom de telers in armoede moeten blijven leven zodat wij goedkope bananen kunnen eten. Als mensen vragen hoe we sneller tot een leefbaar loon kunnen komen, is het heel eenvoudig. Dan zeg ik: "Koop meer Fairtrade bananen.
In Nicaragua, bijvoorbeeld, moet je, als je een leefbaar loon wilt bereiken, ongeveer 0,50 dollar extra per doos bananen betalen. Vorig jaar daalden de verzendkosten door de lagere olieprijzen met hetzelfde bedrag - US$0,50 per doos. De handelspartners hadden kunnen zeggen: "Als wij die 50 cent besparing doorberekenen aan de arbeiders, verliezen wij geen geld maar bereiken zij een leefbaar loon." Onmiddellijk leg je de lat hoger, niemand in de toeleveringsketen is slechter af - het had gekund zonder dat het iemand iets had gekost. En als de verzendkosten in de toekomst weer stijgen, betaalt iedereen een beetje meer en merkt niemand er iets van. Het is eenvoudige logica.”
Privacy instellingen
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft, en om het websiteverkeer te analyseren. Wees gerust: onze cookies zijn gemaakt met faire chocolade ;). Als je deze website blijft gebruiken, dan gaan we ervan uit dat je dat oké vindt. Naar onze privacyverklaring.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn verantwoordelijk voor de vlotte werking van de website door essentiële browserinstellingen in te schakelen. Deze cookies kunnen alleen worden gedeactiveerd via je browserinstellingen.
fe_typo_user
Deze cookienaam is gelinkt met het Typo3 web content management systeem. Het wordt algemeen gebruikt als een identificatie van een gebruikerssessie om zo gebruikersvoorkeuren op te slaan. In veel gevallen is dit waarschijnlijk niet nodig, omdat het ook door het platform kan worden ingesteld, hoewel dit door sitebeheerders kan worden voorkomen. In de meeste gevallen wordt deze cookie vernietigd aan het einde van een browsersessie. Het bevat een willekeurige identificatie in plaats van specifieke gebruikersgegevens. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
has_js (Drupal / www.fairtradeatcampus.be)
Drupal gebruikt deze cookie om aan te geven of JavaScript in de browser van de bezoeker is ingeschakeld.
wpml_browser_redirect_test (www.fairometer.be)
Deze cookie helpt bij het bepalen van de taalkeuze voor websitebezoekers en kan de websitebezoeker omleiden naar de juiste taal op basis van locatie. Deze taalinstelling wordt vervolgens opgeslagen.
Statistische cookies
Statistische cookies zijn bedoeld voor analyse en helpen ons begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website, door anoniem informatie te verzamelen. Op basis van deze informatie kunnen we onze website verder verbeteren en optimaliseren.
_ga (Google)
Deze cookienaam is gekoppeld aan Google Universal Analytics - een belangrijke update voor de meer algemeen gebruikte analyseservice van Google. Deze cookie wordt gebruikt om unieke gebruikers te onderscheiden, door een willekeurig gegenereerd nummer toe te wijzen als klant-ID. Het wordt opgenomen in elk paginaverzoek op een site en wordt gebruikt om bezoekers-, sessie- en campagnegegevens te berekenen voor de analyse van de website. Standaard verloopt deze cookie na 2 jaar, hoewel dit door website-eigenaren kan worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
_gid (Google)
Deze cookienaam is gekoppeld aan Google Universal Analytics. Dit lijkt een nieuwe cookie te zijn en vanaf het voorjaar van 2017 is er geen informatie beschikbaar van Google. Het lijkt een unieke waarde op te slaan en bij te werken voor elke bezochte pagina. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
_gat (Google)
Deze cookienaam wordt geassocieerd met Google Universal Analytics en wordt volgens de documentatie gebruikt om de aanvraagsnelheid te verlagen - waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer wordt beperkt. De cookie verloopt na 10 minuten. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
__utma (Google)
Dit is één van de vier belangrijkste cookies die zijn ingesteld door de Google Analytics-service, waarmee website-eigenaren bezoekersgedrag kunnen volgen en de prestaties van de site kunnen meten. Deze cookie gaat standaard 2 jaar mee en maakt onderscheid tussen gebruikers en sessies. Het wordt gebruikt om nieuwe en terugkerende bezoekersstatistieken te berekenen. De cookie wordt bijgewerkt telkens wanneer gegevens naar Google Analytics worden verzonden. De levensduur van de cookie kan door website-eigenaren worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
__utmz (Google)
Dit is één van de vier belangrijkste cookies die zijn ingesteld door de Google Analytics-service, waarmee website-eigenaren bezoekersgedrag kunnen volgen en de prestaties van de site kunnen meten. Deze cookie gaat standaard 2 jaar mee en maakt onderscheid tussen gebruikers en sessies. Het wordt gebruikt om nieuwe en terugkerende bezoekersstatistieken te berekenen. De cookie wordt bijgewerkt telkens wanneer gegevens naar Google Analytics worden verzonden. De levensduur van de cookie kan door website-eigenaren worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
NID (Google)
Statistische cookies zijn bedoeld voor analyse en helpen ons begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website, door anoniem informatie te verzamelen. Op basis van deze informatie kunnen we onze website verder verbeteren en optimaliseren.
Marketing cookies
We gebruiken marketingcookies om de relevantie van advertentiecampagnes die je ontvangt te verbeteren.
IDE (doubleclick.net)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en alle advertenties die de eindgebruiker heeft gezien voordat hij deze website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
test_cookie (doubleclick.net)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en alle advertenties die de eindgebruiker heeft gezien voordat hij deze website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
Social media cookies
We gebruiken enkele plug-ins voor sociaal delen waarmee je bepaalde pagina's van onze website op sociale media kan delen. Deze plug-ins plaatsen cookies, zodat je precies kan zien hoe vaak een pagina is gedeeld.
_fbp (Facebook)
Gebruikt door Facebook om een reeks advertentieproducten aan te leveren, zoals realtime bieden van externe adverteerders. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / reclame.
personalization_id (Facebook)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en welke mogelijke advertenties de eindgebruiker heeft gezien voordat hij de website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
fr (Facebook)
Versleutelde Facebook-ID en browser-ID. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
bcookie (LinkedIn)
Dit is een Microsoft MSN 1st party-cookie voor het delen van de inhoud van de website via sociale media. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
bscookie (LinkedIn)
Gebruikt door de sociale netwerkdienst LinkedIn, voor het volgen van het gebruik van ingebedde diensten. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
lang (LinkedIn)
Er zijn veel verschillende soorten cookies geassocieerd met deze naam, en een meer gedetailleerd overzicht van hoe het op een bepaalde website wordt gebruikt, wordt over het algemeen aanbevolen. In de meeste gevallen wordt het waarschijnlijk echter gebruikt om taalvoorkeuren op te slaan, om zo inhoud in de opgeslagen taal weer te geven. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
lidc (LinkedIn)
Dit is een Microsoft MSN 1st party-cookie die zorgt voor de goede werking van deze website. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
UserMatchHistory (LinkedIn)
Deze cookie wordt gebruikt om bezoekers te volgen, zodat meer relevante advertenties kunnen worden gepresenteerd op basis van de voorkeuren van de bezoeker. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
Externe inline frames
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
OTZ (Google)
Deze cookies worden door Google ingesteld zodat u gebruik kan maken van hun diensten, zoals: bijv. Google Maps.
DV (Google)
Deze cookies worden door Google ingesteld zodat u gebruik kan maken van hun diensten, zoals: bijv. Google Maps.
ci_session (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
visitor_id (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
vpb28m, vpb28m_pastvies, vpb28m_visit (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
VISITOR_INFO1_LIVE (YouTube)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
YSC (Youtube.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
GPS (Youtube.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
privacyverklaring
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft, en om het websiteverkeer te analyseren. Wees gerust: onze cookies zijn gemaakt met faire chocolade ;). Als je deze website blijft gebruiken, dan gaan we ervan uit dat je dat oké vindt. Naar onze privacyverklaring.