De ideale omstandigheden om koffie te telen vind je in het evenaarsgebied, in de beboste streken op zo’n 1000 meter boven de zeespiegel. De arabicavariëteit gedijt het beste bij temperaturen tussen de 18 en de 22°C, de robusta verkiest 22 tot 28°C. Héél precieze klimatologische omstandigheden, dus. Koffieplanten zijn bovendien erg gevoelig voor temperatuurschom- melingen. Een gemiddelde stijging van 1°C kan de pro- ductie van koffiebessen al met een kwart doen dalen.
De kaarten hieronder komen uit een studie die Fairtrade International in 2021 liet uitvoeren door de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen in Bern. Ze tonen de im- pact van de klimaatverandering, uitgaande van ener- zijds een gematigd en anderzijds een extreem scena- rio. De studie baseert zich op een combinatie van indicatoren: de lengte van warme periodes (WSDI) en het aantal opeenvolgende droge dagen (CDD), rekening houdend met het geproduceerde volume Fairtrade koffie en het aantal getroffen producenten. In beide gevallen, gematigd of extreem, worden Centraal- en Latijns-Amerika het zwaarst getrof- fen, net als Zuidwest-Afrika. Dat geldt zowel voor de impact op de koffieboer·inn·en, als op het vlak van het volume en de kwaliteit van de koffie.
Ondanks de huidige prijsstijgingen op de internationale koffiemarkt – een gevolg van de klimatologische problemen die de Braziliaanse koffietelers troffen – blijven de wereldmarktprijzen op de lange termijn onder druk staan. Daardoor hebben de koffieboer·inn·en de grootste moeite om waardig te leven van hun werk. Door de onstabiele, lage prijzen durven zij geen toekomstplannen te maken. Laat staan dat ze durven investeren in teelttechnieken die hun planten weerbaarder maken voor de klimaatverandering. De meerderheid van de koffieboer·inn·en verdient geen leefbaar inkomen en betaalt de hoogste prijs voor de nefaste gevolgen van de klimaatverandering. Van de 200 miljard dollar die de wereldwijde koffiehandel jaarlijks opbrengt, komt maar 6 à 10 % bij deze producenten terecht.
Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld leven in armoede, driekwart van hen woont in landbouwgebied en teelt ons voedsel. Ongeveer 100 miljoen mensen hangen voor hun levensonderhoud af van de koffieteelt. Zo’n 84% van het volume koffie komt van kleinschalige landbouwbedrijven2 (van minder dan 2 ha), onder hen hoofdzakelijk koffieboer·inn·en die op land van hun familie werken en zich organiseren in coöperaties (73%)3 . Naar schatting leeft 44% van de koffietelers onder de armoedegrens (van 3,20 USD per dag, volgens de VN).
Door deze omstandigheden geven velen er de brui aan en verhuizen ze naar andere streken. Bovendien twijfelt de volgende generatie er steeds vaker over om de fakkel over te nemen.
In de eerste plaats kunnen we ervoor zorgen dat de koffieboer·inn·en de middelen hebben om zich aan te passen aan wat de toekomst brengt. Om de toekomst van de landbouwers, en op termijn de voedselbevoorrading, veilig te stellen, is het van het allergrootste belang dat zij zich aanpassen aan de klimaatverandering en kunnen investeren in robuustere productiewijzen.
De inhoud kan alleen worden weergegeven als u externe cookies accepteert. U kunt uw cookie-instellingen wijzigen hier uitgeven.
Of we nu van het gematigde scenario uitgaan, of van het extreme, de klimaatverandering zal sowieso een belangrijke impact hebben op het rendement en de kwaliteit van de oogsten. En op de levenskwaliteit van miljoenen mensen over de hele wereld. Zoals de grafiek hiernaast duidelijk maakt, zal de impact van de klimaatverandering (hier uitgedrukt in dagen met extreem weer) veel minder ernstig zijn voor de Fairtrade gecertificeerde producenten. De impact van de klimaatverandering zal veel minder ernstig zijn voor de Fairtrade gecertificeerde producenten. Welk scenario ook werkelijkheid wordt. Dat heeft grotendeels te maken met de geografische ligging van de koffievelden. Om de koffieteelt over de hele wereld in stand te houden, is het daarom cruciaal dat we regio per regio zoeken naar de beste manieren om met de klimaatverandering om te gaan. Tegelijkertijd moeten we ervoor zorgen dat koffieboer·inn·en zich kunnen aanpassen aan de uitdagingen die de toekomst nog brengt.
"Het Fairtrade systeem heeft echt een duidelijke impact gehad op de leden van onze coöperatie. De meeste koffiedrinkers kennen de Fairtrade premie en de minimumprijs, maar vergeten dat de Fairtrade standaarden ook milieucriteria omvatten. Nochtans maken deze, samen met de premie die geïnvesteerd wordt in klimaataanpassing, de koffieboer·inn·en veerkrachtiger. Kiezen voor Fairtrade gecertificeerde koffie heeft dus een positieve impact op het inkomen van de producenten. Ze voelen zich bovendien beschermd en krijgen vertrouwen in de markt. Dat zorgt ervoor dat de koffieproducenten de gevolgen van de klimaatverandering beter het hoofd kunnen bieden."
Pison Kukundakwe, lid van ‘Ankole Coffee Producers Co-operative Union Limited’ in Oeganda
Vandaag verkopen in Belgë ongeveer 105 merken koffie met het Fairtrade label. Samen vertegenwoordigen die nog maar 5% van de markt. Er is dus veel ruimte voor actie en groei. Maar we staan voor een stevige uitdaging, en die vraagt de inzet van alle spelers op de koffiemarkt. Samen bouwen we een betere toekomst voor de koffietelers! En ondertussen verzekeren we de toekomst van een van ‘s werelds populairste dranken.
Privacy instellingen
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft, en om het websiteverkeer te analyseren. Wees gerust: onze cookies zijn gemaakt met faire chocolade ;). Als je deze website blijft gebruiken, dan gaan we ervan uit dat je dat oké vindt. Naar onze privacyverklaring.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn verantwoordelijk voor de vlotte werking van de website door essentiële browserinstellingen in te schakelen. Deze cookies kunnen alleen worden gedeactiveerd via je browserinstellingen.
fe_typo_user
Deze cookienaam is gelinkt met het Typo3 web content management systeem. Het wordt algemeen gebruikt als een identificatie van een gebruikerssessie om zo gebruikersvoorkeuren op te slaan. In veel gevallen is dit waarschijnlijk niet nodig, omdat het ook door het platform kan worden ingesteld, hoewel dit door sitebeheerders kan worden voorkomen. In de meeste gevallen wordt deze cookie vernietigd aan het einde van een browsersessie. Het bevat een willekeurige identificatie in plaats van specifieke gebruikersgegevens. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
has_js (Drupal / www.fairtradeatcampus.be)
Drupal gebruikt deze cookie om aan te geven of JavaScript in de browser van de bezoeker is ingeschakeld.
wpml_browser_redirect_test (www.fairometer.be)
Deze cookie helpt bij het bepalen van de taalkeuze voor websitebezoekers en kan de websitebezoeker omleiden naar de juiste taal op basis van locatie. Deze taalinstelling wordt vervolgens opgeslagen.
Statistische cookies
Statistische cookies zijn bedoeld voor analyse en helpen ons begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website, door anoniem informatie te verzamelen. Op basis van deze informatie kunnen we onze website verder verbeteren en optimaliseren.
_ga (Google)
Deze cookienaam is gekoppeld aan Google Universal Analytics - een belangrijke update voor de meer algemeen gebruikte analyseservice van Google. Deze cookie wordt gebruikt om unieke gebruikers te onderscheiden, door een willekeurig gegenereerd nummer toe te wijzen als klant-ID. Het wordt opgenomen in elk paginaverzoek op een site en wordt gebruikt om bezoekers-, sessie- en campagnegegevens te berekenen voor de analyse van de website. Standaard verloopt deze cookie na 2 jaar, hoewel dit door website-eigenaren kan worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
_gid (Google)
Deze cookienaam is gekoppeld aan Google Universal Analytics. Dit lijkt een nieuwe cookie te zijn en vanaf het voorjaar van 2017 is er geen informatie beschikbaar van Google. Het lijkt een unieke waarde op te slaan en bij te werken voor elke bezochte pagina. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
_gat (Google)
Deze cookienaam wordt geassocieerd met Google Universal Analytics en wordt volgens de documentatie gebruikt om de aanvraagsnelheid te verlagen - waardoor de verzameling van gegevens op sites met veel verkeer wordt beperkt. De cookie verloopt na 10 minuten. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
__utma (Google)
Dit is één van de vier belangrijkste cookies die zijn ingesteld door de Google Analytics-service, waarmee website-eigenaren bezoekersgedrag kunnen volgen en de prestaties van de site kunnen meten. Deze cookie gaat standaard 2 jaar mee en maakt onderscheid tussen gebruikers en sessies. Het wordt gebruikt om nieuwe en terugkerende bezoekersstatistieken te berekenen. De cookie wordt bijgewerkt telkens wanneer gegevens naar Google Analytics worden verzonden. De levensduur van de cookie kan door website-eigenaren worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
__utmz (Google)
Dit is één van de vier belangrijkste cookies die zijn ingesteld door de Google Analytics-service, waarmee website-eigenaren bezoekersgedrag kunnen volgen en de prestaties van de site kunnen meten. Deze cookie gaat standaard 2 jaar mee en maakt onderscheid tussen gebruikers en sessies. Het wordt gebruikt om nieuwe en terugkerende bezoekersstatistieken te berekenen. De cookie wordt bijgewerkt telkens wanneer gegevens naar Google Analytics worden verzonden. De levensduur van de cookie kan door website-eigenaren worden aangepast. Het hoofddoel van deze cookie is: Prestaties.
NID (Google)
Statistische cookies zijn bedoeld voor analyse en helpen ons begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website, door anoniem informatie te verzamelen. Op basis van deze informatie kunnen we onze website verder verbeteren en optimaliseren.
Marketing cookies
We gebruiken marketingcookies om de relevantie van advertentiecampagnes die je ontvangt te verbeteren.
IDE (doubleclick.net)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en alle advertenties die de eindgebruiker heeft gezien voordat hij deze website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
test_cookie (doubleclick.net)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en alle advertenties die de eindgebruiker heeft gezien voordat hij deze website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
Social media cookies
We gebruiken enkele plug-ins voor sociaal delen waarmee je bepaalde pagina's van onze website op sociale media kan delen. Deze plug-ins plaatsen cookies, zodat je precies kan zien hoe vaak een pagina is gedeeld.
_fbp (Facebook)
Gebruikt door Facebook om een reeks advertentieproducten aan te leveren, zoals realtime bieden van externe adverteerders. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / reclame.
personalization_id (Facebook)
Deze cookie bevat informatie over hoe de eindgebruiker de website gebruikt en welke mogelijke advertenties de eindgebruiker heeft gezien voordat hij de website bezocht. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
fr (Facebook)
Versleutelde Facebook-ID en browser-ID. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
bcookie (LinkedIn)
Dit is een Microsoft MSN 1st party-cookie voor het delen van de inhoud van de website via sociale media. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
bscookie (LinkedIn)
Gebruikt door de sociale netwerkdienst LinkedIn, voor het volgen van het gebruik van ingebedde diensten. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
lang (LinkedIn)
Er zijn veel verschillende soorten cookies geassocieerd met deze naam, en een meer gedetailleerd overzicht van hoe het op een bepaalde website wordt gebruikt, wordt over het algemeen aanbevolen. In de meeste gevallen wordt het waarschijnlijk echter gebruikt om taalvoorkeuren op te slaan, om zo inhoud in de opgeslagen taal weer te geven. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
lidc (LinkedIn)
Dit is een Microsoft MSN 1st party-cookie die zorgt voor de goede werking van deze website. Het hoofddoel van deze cookie is: Functionaliteit.
UserMatchHistory (LinkedIn)
Deze cookie wordt gebruikt om bezoekers te volgen, zodat meer relevante advertenties kunnen worden gepresenteerd op basis van de voorkeuren van de bezoeker. Het hoofddoel van deze cookie is: Targeting / Reclame.
Externe inline frames
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
OTZ (Google)
Deze cookies worden door Google ingesteld zodat u gebruik kan maken van hun diensten, zoals: bijv. Google Maps.
DV (Google)
Deze cookies worden door Google ingesteld zodat u gebruik kan maken van hun diensten, zoals: bijv. Google Maps.
ci_session (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
visitor_id (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
vpb28m, vpb28m_pastvies, vpb28m_visit (woobox.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
VISITOR_INFO1_LIVE (YouTube)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
YSC (Youtube.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
GPS (Youtube.com)
Inline frames zijn nodig om de presentatie van onze donatiepagina, de social media wall en de weergave van tijdschriften te garanderen.
privacyverklaring
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft, en om het websiteverkeer te analyseren. Wees gerust: onze cookies zijn gemaakt met faire chocolade ;). Als je deze website blijft gebruiken, dan gaan we ervan uit dat je dat oké vindt. Naar onze privacyverklaring.